בחודש שעבר החלה חברת "car2go" להפעיל את מיזם הרכב השיתופי החשמלי בנתניה. על פי התכנון, המיזם יכלול 70 כלי רכב חשמליים מסוג רנו זואי ו-21 עמדות טעינה, שייפרסו ברחבי העיר. כלי הרכב השיתופיים אמורים לשמש את תושבי עיר, וכן מבקרים בעיר, לנסיעות קצרות בתוך העיר, ובאים להשלים את מערך התחבורה הציבורית הקיימת בעיר.

אלא שלא כולם מרוצים. השבוע פנה יו"ר האופוזיציה במועצת העיר, הרצל קרן, למנכ"ל העירייה, אבי בן חמו, וליועצת המשפטית, נילי ארז, בדרישה לעצור את הפרויקט. קרן, המתמודד על ראשות העירייה מטעם רשימת "עוצמה לנתניה", מסביר, כי העירייה הקצתה 210 מקומות חניה ציבוריים ל"car2go", בעבור 70 כלי רכב, והדבר יוצר ביקורת ציבורית לנוכח המחסור שנוצר במקומות החניה.

המכונית השיתופית | צילום: באדיבות עיריית נתניה

עוד טוען קרן, כי ההסכם עם "car2go", לרבות הקצאת מקומות החניה לחברה, כלל לא הובא לאישור מועצת העיר בטרם נחתם. 

"אני דורש לעצור את הפרויקט, ובכלל זה את המשך הקצאת מקומות החניה הציבוריים לפרויקט, שהוא פרטי לחלוטין, עד לדיון מקיף במועצת העיר בנושא", כתב קרן. "יש ספק בעיניי האם לרשות מקומית יש סמכות בחוק להקצות שטחי חניה ציבוריים לחברה פרטית. כמו כן, לא ברור מדוע החברה המדוברת לא שכרה מקומות חניה פרטיים ברחבי העיר לשימושה, ומדוע הציבור צריך היה להעניק לה שטחי חניה יקרים כל כך, המצויים כידוע בעיר במחסור גדול. במאמר מוסגר אציין, שמרבית מקומות החניה הציבוריים המדוברים, המיועדים לפרויקט בלבד, ריקים במרבית הזמן, דבר הגורם לשאלות ולתהיות ציבוריות, באשר ליעילותו ולנחיצותו".

אי אפשר להתעלם מכך שפנייתך מתבצעת סמוך למועד הבחירות המקומיות.

"הפרויקט המדובר הוא חדש יחסית - בן חודש. לכן, ככל שהעירייה תקצה למיזם פרטי זה עוד ועוד שטחי חניה ציבוריים, כך יגדל הזעם הציבורי, אשר יגיע לשיאו כאשר העירייה תשלים את הקצאת 210 מקומות החניה הציבוריים לטובת הפרויקט. מסיבה זו, הפנייה בעת הזאת רלוונטית ובמקומה, וככל שנקדים ונעצור את המיזם הפרטי, כך ייטב לאינטרס הציבורי".

הרצל קרן | צילום: אסף פרידמן

לביקורת מצטרפת הפעילה החברתית טלי מולנר, המתמודדת למועצת העיר בראשות רשימת "פעימה חדשה". "אפשר להתווכח על נחיצות הפרויקט. אישית, אני רואה בו יתרונות רבים, אולם, לא הגיוני שלטובת הפרויקט יופקעו מקומות חניה באזורים עם מצוקת חניה קשה", אומרת מולנר. "לפני כשנה סיירתי עם הממונה על הפרויקט בשכונת עיר ימים, שבה אני מתגוררת, וקבענו יחד כמה מקומות חניה לטובת הפרויקט, כמו חניון אהוד מנור, חניון עוזי חיטמן, ועוד.

"להפתעתי ראיתי שלמרות זאת, ארבעה מקומות חניה הופקעו מהציבור ברחוב אהוד מנור. צריך לעשות חישוב מחדש של סימון מקומות החניה, משום שאם העירייה תפקיע מקומות חניה במוקדים שבהם קיימת מצוקת חניה גדולה, שכרו של הפרויקט, שיכול להיות חיוני לציבור, ייצא בהפסדו. השירות אינו יכול לבוא על חשבון נהגים שלא משתמשים בו, ושלוקחים מהם מקומות חניה באזורים עמוסים ממילא. אנו מבקשים לבטל את הסימונים הללו, ולהחזיר לציבור את מקומות החניה".

טלי מולנר | צילום: יעל אלזם

מעיריית נתניה נמסר: "מדובר בקול קורא שפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף קק"ל ביוני 2016, שעניינו סיוע לרשויות מקומיות להקמת מערך לשיתוף כלי רכב חשמליים. עיריית נתניה, כמו גם רשויות מקומיות נוספות, הגישה בקשה לתמיכה במסגרת הקול הקורא הנ"ל ובקשתה אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה, שיעניק לעירייה סכום של 3.5 מיליון שקלים בשלבים לצורך הקמה והפעלה של מערך לשיתוף כלי רכב חשמליים.

"על פי החוזה, יוקצו 210 חניות ברחבי העיר, המיועדות ל-70 כלי רכב חשמליים. כל החניות נקבעות לאחר אישור ועדת התנועה ונלקחו בחשבון שיקולי עומס, נוחיות ועוד, כמו גם שיקולים נוספים של הצבת עמדות טעינה וכיו"ב. חשוב לציין כי עמדות הטעינה יישארו בבעלות העירייה גם לאחר שיסתיים החוזה עם חברת car2go. נציין כי מדובר בפרויקט חשוב ביותר שנועד לצמצם את כמות הנסיעות המתבצעות ברחבי העיר, לצמצם זיהום אוויר ולאפשר נגישות לכלי רכב גם לאוכלוסיות שאינן יכולות לרכוש רכב פרטי.  לא בכדי המשרד להגנת הסביבה מעוניין לקדם את הפרויקט ואף משתתף בהוצאותיו".

מחברת "car2go" נמסר: "החברה מציעה שירות מהפכני בתחום פתרונות התחבורה הציבורית האלטרנטיבית לאור הבעיות המוכרות בעיר, ביניהן הגודש בכבישים, בעיות החניה ופגיעה באיכות הסביבה. כמו כן מדובר בפתרון צרכני המאפשר לתושבי העיר להתנייד ברכב פרטי, חשמלי, שאינו מזהם, מבלי לשאת בעלויות הכבדות הכרוכות באחזקת רכב ובכך לחסוך אלפי שקלים בחודש".