במסגרת אירועי היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות שצוין החודש, נערך בבית הספר "שי עגנון" בנתניה מפגש 'צמ"ד בסלון' של עמותת 'עלה', שמסייעת לטיפול באנשים החיים עם מוגבלות מורכבת וקשה.

המפגש נערך כחלק ממיזם שהתקיים ביותר מ-60 מקומות ברחבי הארץ, במהלכם אנשים עם מוגבלות או קרובי משפחה- סיפרו לציבור הרחב על ההתמודדות שלהם עם המוגבלות, על תקווה לחברה צודקת ושוויונית יותר, על היכולת ללמוד לחיות חיים של אור ותקווה, למרות המוגבלות.

הרב יהודה מרמורשטיין בש"י עגנון נתניה | צילום: דוברת עמותת עלה

במפגש בהשתתפות כ-40 תלמידי שכבות ט' ו-י' נערך כשיח פתוח עם מייסד ומנכ"ל עמותת 'עלה', הרב יהודה מרמורשטיין, במהלכו התעניינו התלמידים בחייהם האישיים של דיירי עלה ובסיפורים מימים בהם הייתה בושה להיות קרוב משפחה של אדם עם מוגבלות.

הרב מרמורשטיין שיתף את התלמידים בסיפור אישי מלפני 30 שנה, זיכרון מימי הקמת מרכז 'עלה בבני ברק', שהינו חלק מארבעת מרכזי עלה. "יום אחד הגיע למרכז בחור זר בגיל 19, וביקש לדבר עם המנהל.

"הזדהיתי בפניו ואז הוא סיפר לי דבר מדהים: 'אני מתחתן מחר ויש לי תחושה שיש לי אחות עם צרכים מיוחדים והיא נמצאת במקום שאני לא יודע, אז באתי לברר אצלכם אם אולי היא מתגוררת פה'. שאלתי אותו מה שמו ואחרי שהבנתי שהוא בגיר והבנתי שאני יודע מיהי אחותו, שאלתי אותו מאיפה באה לו המחשבה שיש לו אחות נוספת והיא אצלנו. ואז הוא סיפר לי: 'בגיל 12 חשתי ברע ושכבתי בבית.

"אבא ואמא היו בעבודה והגיע דוור שהביא מכתב מהביטוח הלאומי שכתובים עליו שם המשפחה ושם של מישהי שאני לא מכיר. חשבתי שאני אבין מה פשר העניין דרך אמא שלי, אבל כשהבאתי לה את המכתב היא ישר הסתירה ואמרה: 'זו טעות. זה לא שייך לנו', אבל הוא היה חכם והזיכרון נשאר חקוק אצלו. מספר שנים לאחר מכן כשעמד להתחתן הוא אמר לעצמו: 'אני עומד להתחתן ולא אזמין את אחותי לחופה?' ולכן הוא הגיע אלינו".

 הרב הוסיף בסיפורו בהתרגשות: "ביקשתי ממנו להיות חזק, אחזתי בכף ידו ועלינו לקומה השלישית, ואז הצבעתי על אחותו שהייתה גדולה ממנו בתשע שנים. הוא עמד במקום ומרר בבכי ואז נתן לה הזמנה לחתונה.

"בתקופות עבר היו אחים ואחיות רבים שלא ידעו שיש להם אח או אחות במוסד, זה מחריד שהם התביישו בזה. האמא מורה בכירה, האב רואה חשבון, אנשים מאוד משכילים, אבל כשזה הגיע אליהם הביתה הם הרגישו שהחברה לא רוצה אותם, אז הם החליטו להוציא את זה מהבית, מתוך קושי ויכולת התמודדות. הבעיה היא לא הילד אלא כיצד החברה מתייחסת להורים ולילדים כאלה".

לסיום, שיתף הרב מרמורשטיין את התלמידים בסיפור מעורר השראה בעקבות התוכנית החינוכית 'תיקון עולם' שמובילה עמותת "עלה" בשיתוף עם משרד החינוך.

התוכנית שמתקיימת לאורך השנה כולה ב-105 בתי ספר במסגרת התכנית אנשים עם מוגבלות נפגשים עם תלמידי בתי הספר בישראל ופועלים ביחד לקדם יחס שווה לאנשים עם מוגבלויות בחרה הישראלית, ובכך למחוק דעות קדומות ביחס למוגבלות כבר מגיל צעיר: "במסגרת 'תיקון עולם' קרה לנו דבר מדהים: באחד מבנייני המגורים בגוש דן היה ילד עם כסא גלגלים והמשפחה שלו גרה בקומה רביעית מתוך שמונה קומות.

"נוצר מאבק יומיומי לתפוס את המעלית בשמונה בבוקר, בזמן שכולם רצים לבית הספר או לעבודה, ותמיד עשו בעיות לאמא ולבן בטענה שהם 'תוקעים את המעלית'. באותו בניין היו תלמידים מבית ספר שבאו לבקר ב'עלה' במסגרת תוכנית 'תיקון עולם'. הם השתלטו על הבניין ואמרו למורה שהם מאחרים לבית הספר כי הם צריכים לעשות סדר בבניין, וכשההסעה הייתה מאחרת הם חיכו עם הילד - כדי שהאמא תספיק להגיע לעבודה בזמן. בזכות אותם תלמידים שגרו בבניין, שאר הדיירים שינו את צורת החשיבה וחיבקו ותמכו באם ובבנה. כך הופכים עולם למקום טוב יותר".