מאיה שקד, מדריכה בפנימיית טוקאייר שבקיבוץ בחן, מסגרת חינוכית טיפולית לילדים ובני נוער בגילאי 7-18, העבירה לחניכיה לכל אורך השנה האחרונה פרויקט מיוחד של יזמות, במסגרתו יצרו החניכים בהובלתה של שקד ובעזרתם של אנשי מקצוע מתנדבים מתחום השיווק, מוצר חדשני- גינת ירק המונגשת גם לנכים. 

"לאורך ארבעת שנות העבודה בטוקאייר הרבה חניכים הגיעו אליי עם כל מיני יוזמות", מספרת שקד, "היו כאלה שהציעו שנמכור לימונדה, אחרים הציעו להקים דוכנים, החניכים שלנו הם מאד יצירתיים אבל לא תמיד היה לנו, בתור צוות, זמן ויכולת להכיל ולתווך את זה עבור הילדים ולעשות את זה יחד איתם".

צילום עצמי

בשנה האחרונה, שקד הרגישה, לדבריה, שהכרחי למצוא את המקום לתת דרור לרוח היזמית של התלמידים. היא פנתה למנהל הפנימייה עם החזון שלה, בנתה תכנית שנתית ורתמה אנשי שיווק, פרסום וגרפיקה שהגיעו להרצות לתלמידים בהתנדבות על תחומי העיסוק שלהם על מנת לעורר בהם השראה.

"בהתחלה נורא רציתי לעשות עם החניכים פרויקט שקשור לאפייה או יצירה, שאלה תחומים שאני מאד אוהבת. היה לי חזון שבכל מפגש נעשה מספר מסוים של עבודות יצירה, נאגור אותן ולבסוף נצא למכור אותן בדוכן. כשיצרתי שיח עם אנשי שיווק בבקשה שיסייעו בפרויקט הם אמרו לי 'עבודות יצירה כל אחד יכול לעשות, למה לא לפתח מוצר מאפס?' חשבתי על זה ואמרתי לעצמי שיכול להיות נחמד לצאת מאזור הנוחות שלי ולאתגר את עצמי ואת הילדים", היא מספרת.

במקרה, היזם הראשון שהתנדב להגיע לשוחח עם חניכי הפנימיה בנושא היה מתחום הגינון. בעקבות השיחה איתו, העלו החניכים רעיונות למוצרים הקשורים לתחום אותם הם יכולים לפתח ויחד עם שקד הגיעו לרעיון של גינת ירק המונגשת לנכים. "באופן כללי, גינה זה משהו שהוא חזק מאד בפנימיות. זה מקום מפגש של הילדים ודבר ששמים עליו הרבה מאד דגש", מסבירה שקד. 

לאחר שנה של עבודה שהגיעה לסיומה החודש, נוצר המוצר המוגמר- מדובר בשולחן המשמש כאדנית, בגודל של 60X90 סנטימטר (מידות של כיסא גלגלים סטנדרטי).

המוצר הינו נייד (לכל אחת מארבעת רגלי השולחן מוצמדים גלגלים), בעל מערכת ניקוז מיוחדת ומתאים לאדם אחד על כסא גלגלים או ארבעה אנשים על כסאות רגילים. בקרוב, מסבירה שקד, מתוכנן להיכנס למוצר גם מנגנון המאפשר לאדם היושב לשולחן גינת הירק להנמיך ולהגביה את רגליו. "כשנכניס את המנגנון ששולט בגובה הרגליים המוצר יותאם לכל כיסא גלגלים שקיים בשוק ואז נוכל לשווק אותו.

"השאיפה של שקד היא לשווק את המוצר לעמותות והחניכים, כך היא מסבירה, שותפים מלאים לתהליך. "הילדים יצרו לוגו, מסר והצטלמו לפרסומת. הם לא פספסו אף מפגש לאורך השנה למרות שלא תמיד הייתה להם אמונה מלאה שזה יצא לפועל ועכשיו, כשזה באמת קורה, הם מתרגשים מאד. לחוג  שהעברתי לחניכים, שבמסגרתו עבדנו על הפרויקט, קוראים 'לחלום בגדול' וזה המסר העיקרי שניסיתי להעביר להם", אומרת שקד.

"החניכים שלנו הם חניכים עם יכולות גבוהות מאד של יצירתיות ויזמות והפרויקט הנפלא הזה, בהובלת מאיה, הוא הוכחה אחת מני רבות לכך", אומר מורן שגב, מנכ"ל הפנימיה.