איזה ציון העניקו תושבי נתניה לתחבורה הציבורית? מתנדבי עמותת "אור ירוק" ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT וFIDF יצאו לנתניה ובדקו מה חושב הציבור על התחבורה הציבורית ויעילותה.

במסגרת הסקירה, ביקרו המתנדבים בלמעלה מ-400 תחנות אוטובוס שונות ב-131 יישובים ברחבי הארץ, בניהן כאן בעיר.

בנוסף בסקר שביצעו המתנדבים נשאלו קרוב ל-2,000 בני אדם באשר לדעתם לגבי איכות ויעילות התחבורה הציבורית.

תחנת אוטובוס בנתניה | צילום: אור ירוק

במסגרת התצפית בדקו המתנדבים את תשתית תחנת האוטובוס – הצללה, מקומות ישיבה, דפי מידע, מרחק התחנה מהבית ומפגעי בטיחות סמוך לתחנה (פסולת, שברי זכוכית וכדומה), את נגישות בעלי מוגבלויות לתחנות האוטובוס -  הימצאות שלטי ברייל ומקום לכיסא גלגלים. וכן ערכו   סקר דעת הציבור – הנוסעים נשאלו מה דעתם על עלויות התחבורה הציבורית ומהי שביעות רצונם הכללית ממנה.

אז  מה היו תוצאות התצפית בנתניה?

>> מספר התחנות שנבדקו– שלוש תחנות.

>> הימצאות הצללה– בכל התחנות קיימת הצללה.

>> הימצאות דפי מידע-  בכל התחנות שנבדקו ישנם דפי מידע.

>> מקומות ישיבה– בכל התחנות קיימים ארבעה מקומות ישיבה.

>> הימצאות מפגעי בטיחות בסביבת התחנה –לא נמצאו מפגעי בטיחות סמוך לתחנות.

>> מרחק התחנה מהבית –מגיעים אל התחנה בתוך 0-10 דקות בממוצע.

>> נגישות לבעלי מוגבלויות– בכל התחנות קיימות מדבקות גדולות עם מספר התחנה. בשתיים מהתחנות אין שלטים בכתב ברייל, באחת מן התחנות לא קיימת התאמה בין כמות הקווים בשלט המידע לכמות הקווים בכתב הברייל. בכל התחנות יש מקוםלכסא גלגלים.

תוצאות סקר שביעות רצון מהתחבורה הציבורית בנתניה:

>> מהי שביעות רצונך מהתחבורה הציבורית? הנשאלים מנתניה העניקו את הציון הממוצע 6.8 מתוך 10.

>> האם האוטובוס מאחר? רובם הגדול של הנשאלים השיבו כי האוטובוס נוהג לאחר בין 5-10 דקות.

>> האם האוטובוס עמוס? מחצית הנשאלים השיבו כי האוטובוס עמוס.

>> האם מחיר הנסיעה הוגן? רוב הנשאלים השיבו כי מחיר הנסיעה גבוה מדי.

>> מה רמת תחושת הבטיחות בנסיעה? 7.2 (מתוך 10).

מעמותת אור ירוק נמסר כי "התחבורה הציבורית בישראל מוזנחת כבר שנים רבות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להשקיע לייעול התחבורה הציבורית, זה ישרת את כל האזרחים במדינה. אם תהיה בישראל תחבורה ציבורית נוחה ויעילה רבים יבחרו להעדיף אותה על פני כלי הרכב הפרטיים. תחבורה ציבורית איכותית יכולה לסייע בצמצום עומסי התנועה, לקרב את הפריפריה למרכז, להפחית את מספר כלי הרכב על הכביש ובהתאם להוביל לסיכון מופחת לתאונות ולנפגעים. לשם כך עליה להגיע במהירות מנקודה לנקודה, מבלי לאלץ את המשתמשים בה להחליף שלושה אוטובוסים בדרך ליעדם ובעלת פריסה גדולה ברחבי הארץ".

מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות", עולה כי בשנת 2017 נרשמה ירידה בשימוש היומיומי באוטובוס ומנגד עליה בשימוש ברכב הפרטי בהשוואה לסקר דומה שנערך בשנת 2016.

על פי משרד התחבורה, עד ה- 1 בינואר 2015 כל תחנות האוטובוס בישראל היו אמורות להיות מונגשות לבעלי מוגבלויות ועומדות בתקן.