חיים מוראד| צילום: אסף פרידמן

"הרכבת היא החיים שלי", אומר השבוע חיים מוראד (49) נשוי ואב לשלושה, שמנהל את תחנת נתניה. מוראד עובד ברכבת ישראל זה 20 שנה. הוא התחיל כפקח, ולפני כעשור קודם לתפקיד מנהל התחנה, שבה עוברים מדי יום כ-7,000 נוסעים.

להרחיב מסילות

"כל עובד רכבת, לא משנה באיזה תפקיד, מסור לעבודתו מ-א' ועד ת'", הוא אומר. "אנחנו מחוברים לרכבת ולציבור, ואנחנו חד-משמעית נותני השירות הטובים ביותר שיש היום בארץ בתחום".

אבל אין הרי רכבת מתחרה. אם נשווה את התנהלות הרכבת בישראל מבחינת צפיפות ועמידה בזמנים, לרכבות באירופה למשל, אתם בבעיה.

"קודם כל, על פי הסטטיסטיקות, אני יכול לומר לך שרוב הרכבות בתחנת נתניה יוצאות בזמן ומגיעות בזמן. אנחנו מודעים לעומס על הרכבת, שנובע מצמיחה טבעית של האוכלוסייה, המגדילה את כמות הנוסעים; וכן גם מהמחסור בתשתית, בזמן מסילה. יש הגבלה על כמות הרכבות שניתן להוסיף למסילה, וכל עוד קיים מחסור בתשתית, לא באמת תיפתר בקרוב בעיית הצפיפות. יש תכנון להרחיב את המסילות, אבל אלה דברים שנמשכים שנים ותלויים באישורים, בתקציבים ובהמון בירוקרטיה.

"אנחנו מודעים לעומס על הרכבת, שנובע מצמיחה טבעית של האוכלוסייה, המגדילה את כמות הנוסעים, וכן למחסור בתשתית, בזמן מסילה. יש הגבלה על כמות הרכבות שאפשר להוסיף למסילה"

"אנחנו, מבחינתי, עושים את המיטב כדי להכניס כמה שיותר רכבות, אבל זה במגבלה של בטיחות הנוסעים ושל ביטחונם. אני יכול לומר, שגם לנו לא קל לתת שירות כשרכבת מאחרת או נתקעת, אבל אנחנו קשובים מאוד לנוסעים שלנו, פורשים בפניהם את האמת, ומעדכנים אותם בזמן אמת בתחנה, ואונליין באפליקציה, על איחורים וביטולים. אצלי בתחנה אנחנו אפילו מוציאים שתייה לנוסעים שמחכים. מעבר לזה, יש שיבושים רבים שאינם תלויים בנו, כמו תקלות איתות ומקרי התאבדות על המסילה. 

ספר על ההתמודדות עם מקרי ההתאבדות. בזמן האחרון שומעים הרבה על נסיונות אובדניים על פסי הרכבת.

"אני בתור מנהל תחנה כמעט לא נמצא במשרד שלי, אני כמעט כל היום על הרציפים, חי את קהל הנוסעים שלי. אני עובר ברציף ומסתכל לאנשים בעיניים, וכך אני מלמד גם את כל הצוות שלי, לראות את הנוסעים. קשה לרכבת כגוף להתמודד עם אנשים פרטיים שבאים לשים קץ לחייהם, אבל אנחנו כן מנסים לעשות כל שביכולתנו כדי למזער מקרים כאלה. אנחנו עוברים השתלמויות והדרכות כדי לזהות את זה. כשרואים אדם שהולך בקצה הרציף, או אדם מהורהר יתר על המידה, אנחנו ניגשים אליו, מפתחים אתו שיחה ומנסים להבין, על פי סגנון הדיבור ושפת הגוף, אם יש סיבה לדאגה".

חיים מוראד. "העובדים מסורים לחלוטין לרכבת" | צילום: אסף פרידמן

קרה שתשומת הלב שלכם אכן הצילה אדם שרצה לפגוע בעצמו?

"מנענו המון מקרים. לפני כחודש, למשל, היתה כאן מישהי מעורערת בנפשה שנתקפה התקף פסיכוטי. היא הלכה לכיוון הרציפים, נשכה אנשים, לא ידענו לאן זה יכול להגיע. מנהל המשמרת אצלנו זיהה שיש באשה הזאת משהו חריג עוד לפני שזה התפרץ, והזמין משטרה. היו שני מקרים שאני בעצמי הצלחתי להציל, קלטתי אותם במצלמות מגיעים מכיוון אזור התעשייה, עצרתי את תנועת הרכבות והזזתי אותם מהמסילה. לצערנו, קרו גם מקרים שלא מנענו, שאנשים הפתיעו אותנו, יש הרבה אנשים שנראים נורמטיביים לחלוטין ואין אפשרות לצפות את זה מראש".

וכיצד פועלים כשזה קורה? איך מסבירים את זה לנוסעים?

"יש תרחיש אירוע למקרי התאבדות ברכבת ישראל. כשיש מקרה כזה מפסיקים מיד את תנועת הרכבות משני הכיוונים. במדינת ישראל, שלא כמו במדינות אחרות, קיים נוהל שצריך להגיע קצין וצוות משטרתי, זק"א, חוקרים, זאת פרוצדורה. באותו הרגע, נוסעים שנתקעים בתחנה מגיעים אלינו עצבניים ובצדק, אני מבין אותם. אנחנו כמובן משקפים להם, אומרים רק את האמת, חלק מהנוסעים מקבלים את זה וחלק מהם, מבחינתם, לך תזיז את הגופה כי הם צריכים להגיע ליעד שלהם. הם לא מבינים שיש מדיניות במדינת ישראל, ושזה לא תלוי בנו. אנחנו תלויים במשטרה, ופותחים את המסילה רק לאחר שהמשטרה נותנת אישור. למזלנו, בתחנת נתניה יש לנו מסוף האוטובוסים שצמוד לתחנה, והוא מציל את הנוסעים בכך שהוא נותן מענה ליציאה מהתחנה במקרים כאלה".

גם על מסוף האוטובוסים יש ביקורת. נוסעים רבים נמנעים משימוש ברכבת, כי התחבורה אליה מאזורים מרוחקים של העיר אינה נוחה, או אינה מסונכרנת עם זמני הרכבות.

"זו שאלה שיש להפנות לעירייה. התחנה צמודה למסוף תחבורתי עם כל הקווים. מספר הקווים מהבית זה כבר משהו שאינו באחריותנו. אני יכול לומר, שהייתי באחרונה בכנס של העירייה בנושא תחבורה, ועל פי הנאמר שם, עשו שינוי תחבורתי מהותי, והוסיפו שני קווים, קו 50 וקו 53, שמגיעים לרכבת. כמו כן, לפני שנה נחנך גשר המחבר אל מסוף תחבורה ציבורית מהצד המזרחי של הרכבת, והוקמו שם גם מעליות מונגשות, כך שכיום שתי הכניסות של הרכבת מחוברות לתחבורה הציבורית".

"התחנה צמודה למסוף תחבורתי. מספר הקווים מהבית זה כבר משהו שהוא לא באחריותנו. אני כן יכול לומר, שהייתי באחרונה בכנס של העירייה בנושא תחבורה, ועל פי הנאמר שם, עשו שינוי תחבורתי מהותי"

חיים מוראד| צילום: אסף פרידמן

ומה בעניין חניה לנוסעים, שבכל זאת מעדיפים להגיע ברכבם הפרטי? יש מצוקה קשה באזור.

"במסגרת שדרוג שנעשה בתחנה לפני שנתיים, פתחנו בצד המזרחי 1,000 מקומות חניה, ויש שם גם חניה גדולה של הסופרמרקט הסמוך. בצד המערבי אני מודה שהחניה לא הכי גדולה, אך צמוד לחניה החינמית של הרכבת יש חניון בתשלום של העירייה. אני יכול לגלות שאושרה בקשה, שעל-פיה, בין השעות 1:00 ל-3:00 בלילה לא תתאפשר חניה באזור, כדי שהנוסעים לחו"ל, שמשאירים את הרכב בחניה, לא יתפסו מקום חניה ברכבת לנוסעים שמגיעים מדי יום".

יותר נוסעים

באחרונה היתה שביתה של נהגי הקטר. זה יצר לא מעט בעיות.

"אמרתי בראשית דבריי, שעובדי רכבת ישראל, אם אלה נהגים, פקחים או כל עובד שהוא, מסורים לחלוטין לרכבת. אני לא יודע בעניין שביתות. אנחנו באים לעבוד, אנחנו נותנים את השירות הכי טוב, מה שקיים בין ההנהלה לבין הוועדים — הם צריכים להסתדר ולהגיע להבנות ביניהם. אנחנו מקווים שכל הבעיות שלהם ייפתרו, כדי שנוכל להמשיך לתת את השירות הטוב ביותר. אנחנו בקו נתניה עבדנו רגיל, ולא חשנו מחסור בכוח אדם".

7,000 איש עוברים בתחנה מדי יום. יש נוסעים שאתה כבר מזהה?

"אני אישית קיבלתי מגן הוקרה מנוסע בן 75, שמעד ונפל למסילה כשהרכבת היתה כבר ממש בכניסה לתחנה, וקפצתי להציל אותו. עוד רגע וזה היה נגמר אחרת לגמרי, במזל אלוהים שלח אותי להיות שם. מאז יש בינינו קשר מיוחד. כל בוקר כשאני רואה אותו אני מקבל ממנו חיבוק, ואנחנו שותים יחד קפה במשרד שלי. יש גם הנוסעים שמאבדים חפצים יקרי ערך או כסף, ואנחנו מצליחים למצוא ולהחזיר להם אותם, ואז הם זוכרים אותך לתמיד, אסירי תודה, שזה מדהים לראות. לפני חודש מצאתי תיק עם 2,700 שקל והחזרתי לנוסע. יצא לי למצוא מזוודה עם 120 אלף דולר, ותיק עם 60 אלף שקל".

במה אתה הכי גאה ברכבת?

"קודם כל, יש עלייה של כ-10% במספר הנוסעים בשנה, מה שכבר מראה שאנחנו עושים משהו נכון. כשהגעתי לתפקיד לפני עשר שנים, מספר הנוסעים בתחנת נתניה בחודש עמד על 160 אלף, היום אנחנו על 340 אלף, וזה היה אפילו גבוה יותר, פשוט עקב פתיחת תחנת נתניה-ספיר חלק מהנוסעים עברו אליה. תחנת נתניה מצטיינת בניקיון. בעבורנו, אלה הפנים של התחנה, ואני מקבל כל יום מחמאות מ-30-20 נוסעים, שאומרים שהם מרגישים בבית, וכיף להם להיכנס לתחנה מהבחינה הזאת".

איזה מסר חשוב לך להעביר לנוסעים באזור?

"חשוב לי שיידעו שאנחנו פה בעבורם, ואם אנחנו לוקים בחסר במשהו, אני אישית מתנצל. אנחנו גאים לשרת את תושבי נתניה והסביבה, שהם ברובם אנשים נפלאים, מפרגנים וסבלניים".