סיון לביא (מימין) ושיר קקון (משמאל). צילום: באדיבות שיר

מדהימה: סיון לביא מצאה עצמה בלב המהומות כ"אבירה על הטוסטוס הלבן". ביום שלישי בלילה, בלב המהומות וחסימות הכבישים של מחאת האתיופים, היא יצאה מכפר יונה לצומת איקאה בנתניה לחלץ את שיר קקון, נערה בת 16 שנתקעה בלב הכבישים, רחוקה עשרות קילומטרים מביתה.

"שותפה של אשתי התקשרה בהיסטריה בשעה עשר בלילה וסיפרה שאחותה, בת ה- 16 תקועה שלוש שעות באוטובוס בצומת איקאה שנחסמה לתנועה על ידי מפגינים מהקהילה האתיופית", מספרת סיון לביא.

שיר קקון היתה בדרכה לביתה בצפון לאחר ביקור ביבנה, ומצאה עצמה תקועה בתוך האוטובוס בצומת איקאה החסומה מעל שלוש שעות בלי לראות מוצא.

"היא לא יכלה לצאת מהאוטובוס, היתה תקועה מ7 בערב עד אחרי 10 בצומת איקאה, כשהיא בוכה ולא יודעת מה לעשות, מולה הפכו ושרפו ניידת והסיטואציה היתה קשה. אני ישנתי, אבל מיד אמרתי לאישתי 'מה את נורמלית למה לא הערת אותי?' יצאתי מהבית בכפר יונה על הטוסטוס ונסעתי לנקודת ציון ששיר שלחה לי. בצומת הראשונה של כפר יונה כבר היו צמיגים בוערים ונפצים, אין לי מושג איך עברתי את זה, נסעתי דרך המפגינים הכבישים החסומים והתנועה שפשוט עמדה. באיזהו שלב נסעתי נגד התנועה היה צריך לעשות כל מני מעקפים, לסוע דרך מדרכות, הייתי צריכה לנצח את הוויז, במזל לא קרה לי משהו.

צילום: באדיבות שיר קקון

כשנפגשנו ההקלה היתה כה גדולה ששיר בכתה והתפרקה, אנחנו לא מכירות, זה פעם ראשונה שראיתי אותה, וכשהיא ראתה שזו אני היא הבינה שמישהו בא להציל אותה. התחבקנו וגרמתי לה לחייך, אז התחלנו את המסע הלא פשוט הביתה. כל היציאות של כפר יונה היו חסומות. גם בתוך כפר יונה היה טירוף, עמדו פה מפגינים ושרפו צמיגים, זרקו אבנים, והיה מפחיד. אין לי מושג איך הגענו הביתה את האמת. אבל אלוהים היה איתנו"

שיר קקון, מתארת את השתלשלות האירועים, "האוטובוס נתקע בלי יכולת להמשיך קדימה או לחזור אחורה. יצאנו ממנו והבנו שנתקענו באזור התעשייה. אני גרה באיזור ראש פינה, והרגשתי תקועה באמצע הדרך, בין החבר ביבנה לראש פינה בלי מוצא. מאמצע שום מקום סיון צלצלה ורצתה לבוא לקחת אותי, בהתחלה לא הבנתי איך תצליח, אבל היא הגיעה. בלעדיה לא יודעת מה הייתי עושה, לא יודעת מה האנשים שנשארו באוטובוס עשו, או מה אנשים שהיו להם תוכניות או היתה להם חתונה להגיע אליה עשו. אף אחד לא ציפה לחסימת הכביש, זה הגיע במכה, פתאום נחסמה הדרך. אנשים יצאו לאכול, לטייל, וחזרו לאוטובוס שחיכה להם. אני למזלי נסעתי איתה הביתה, היתה נסיעה מפחידה, אבל גם כייפית, ניצחנו את הוויז ואת כל מי שמסביב".

שיר מצאה עצמה ניצלת מן האירוע על הטוסטוס של סיון, היישר אל ביתה החמים בכפר יונה, שם ישנה את הלילה. בבוקר המשיכה את דרכה לצפון. "שיר אמרה שחשבה שתישן ברחוב, כי הם לא יכלו לזוז, כשנפגשנו נגולה אבן מליבה, ובסוף היא אמרה שהחוויה של הנסיעה בטוסטוס על 100 קמ"ש בכביש החוף היתה חוויה מהממת. בבוקר היא קמה והמשיכה את הנסיעה שלה".

אמה של שיר שלחה למחרת הודעה לסיון, "אני רוצה להודות לך באופן אישי על החילוץ של אתמול. זה לא ברור מאליו לצאת בערב כזה הזוי ומסוכן. זה מעבר לסתם עזרה זה היה מציל חיים מבחינתי".

"בהחלט היה מפחיד בחוץ ועוד יותר הפחיד אותי לחשוב מה היא עוברת לבד שם. מבחינתי זה היה ברור מאליו", היא ענתה לה, ואף הגדילה לעשות ושלחה בכל הקבוצות של העיר שמי שתקוע היא תבוא לעזרתו.