הורים מנתניה ביקשו להעביר את בנם בן התשע, שאמור היה לעלות לכיתה ג', מבית ספרו בנתניה, שבו למד בשנתיים האחרונות, לבית ספר חדש. לטענתם, הזרם הדתי של בית הספר אינו מתאים לבנם.

צילום אילוסטרציה: Shutterstock

בית הספר החדש קיבל את הילד לשורותיו, אלא שלטענת ההורים, העירייה אינה מאפשרת את המעבר, ובנם עדיין רשום בבית הספר הקודם. לדברי ההורים, העירייה טוענת, כי ההרשמה נעשתה מאוחר מדי. אלא שלטענתם, בבית הספר הקודם מסבירים, כי הסיבה לסירוב היא שעזיבתו של הילד תביא לסגירת תקן לכיתה, ומורה אחת תאבד את עבודתה.

ההורים רשמו את בנם לפני שישה שבועות. לטענתם, הם התעכבו עם הרישום, כי נתנו הזדמנות נוספת לבית הספר הקודם. מה שהכריע את הכף היה, לדבריהם, היעדר פיקוח על המוזיקה בקייטנת בית הספר. "הילד חזר הביתה מהקייטנה, וסיפר כי השמיעו להם שירים, עם מילים שאני לא רוצה לחזור עליהן, שלדעתי לא צריכים להיות מושמעים בשום מוסד חינוכי, ודאי שלא במוסד שמגדיר את עצמו כדתי", מספרת האם. "ברגע הזה החלטתי סופית שזה לא החינוך שאני רוצה לתת לילד שלי".

אחרי שקיבלו אישור על קבלתו של בנם למוסד החינוכי החדש, פנו ההורים לעירייה, כדי להסדיר את הרישום. אלא ששם נאמר להם שהם נרשמו מאוחר מדי. באותו הזמן, מנהלת ויועצת בית הספר הקודם החלו בניסיונות לשכנע אותם שלא לעזוב את בית הספר, והסבירו, שבמקרה שהבן יעזוב את בית הספר, יתבטל תקן לכיתה, ואחת המורות תאבד את משרתה.

"הייתי בהלם שאלה הטענות שלהם", אומרת האם. "אף אחד לא מסתכל על טובת הילד, הם רואים אותו כמספר. זה פשוט זלזול. משיקולים כלכליים של העירייה הילד שלי צריך ללמוד בסביבה שאינה מתאימה לו?".

מאחר שלא קיבל אישור ללמוד בבית הספר נועם, התלמיד לא התחיל את שנת הלימודים. "הציעו לי מבית הספר הקודם עסקת פשרה: להביא את הילד לבית הספר לחודשיים, עד שייסגר התקן. אמרתי להם: למה? אתם הייתם עושים את זה לבן שלכם? מטלטלים אותו ככה בין מסגרות בגלל עניין כלכלי?" אומרת האם.

"מדובר בתלמיד מצטיין, ילד שאוהב מאוד ללמוד, שיושב בבית מתחילת שנת הלימודים", מוסיפה סבתו. "זאת בושה למערכת החינוך. הוא כל הזמן שואל  'למה אני בבית?', בוכה המון. יש לכך גם השלכות על הבריאות שלו. קשה לי לראות אותו ככה, יושב בבית בזמן שכל החברים שלו בבית הספר. הוא הכין את הילקוט כבר לפני תחילת השנה, התרגש כל כך, ובגלל שיקולים כלכליים שבכלל לא קשורים אלינו לא מאפשרים לו להתחיל ללמוד".

מהעירייה נמסר: "בקשת התלמיד לעבור הוגשה זמן רב לאחר המועד הקבוע בתקנות משרד החינוך. עם זאת ולפנים משורת הדין, הבקשה נדונה בוועדת ההעברות העירונית אשר מצאה לנכון לדחות את הבקשה. בתשובה הובהר, כי שני בתי הספר שייכים לאותו הזרם — זרם הממ"ד, וכי שניהם נמצאים באותו המרחב הגיאוגרפי ובאותו אזור הרישום ושאין באפשרות העירייה להיענות לבקשה, שכן הדבר יוביל לסגירת כיתה לפי תקן משרד החינוך, דבר שיפגע בחובתו של מינהל החינוך העירוני לכלל התלמידים בעיר, וחובתה לקבל החלטות בהתאם. יודגש, כי בחוזר מנכ"ל משרד החינוך נקבע מפורשות שעל הרשות המקומית להקפיד שלא לאשר בקשות העברה כאשר ההעברות תגרומנה לתוספת תקנים, אם בחלוקת כיתות ואם בסגירת כיתות".