הגמלאים בבית הספר | צילום: באדיבות ידיד לחינוך

מי אמר שבית ספר מיועד לילדים קטנים? ב-12 בית ספר בנתניה ישנם הרבה גמלאים שמגיעים יום יום לספסל הלימודים. בית ספר שז"ר בנתניה הוא אחד מהם, בו פועלת עמותת "ידיד לחינוך" העוסקת בהתנדבות של גמלאים בתוך בתי הספר.

הגמלאי מגיע לבית הספר לארבע שעות פעילות פעם בשבוע, במשך כל שנת הלימודים והוא יכול לעזור לתלמידים בתוך הכיתה, או מחוץ לכיתה; ללמד קבוצת תלמידים או תלמיד בודד בכיתות נמוכות או גבוהות. הבסיס לעבודתו הוא בניית קשר אישי עם התלמיד, כשבדרך זו הוא מחזק את בטחונו של הילד, ואת אמונתו בעצמו, וביכולתו ללמוד. 

מדובר במצב שבו כולם מנצחים, התלמיד נהנה מקשר עם מבוגר משמעותי התומך בו חינוכית ולימודית; הגמלאי נהנה מהתנדבות משמעותית, מהרצאות והתפתחות אישית; בית הספר נהנה מתוספת של כוח אדם איכותי.

בנתניה, ידיד לחינוך פועלת כיום ב-12 בתי ספר, בכל העיר, כמעט כולם בתי ספר יסודיים.

"יש דרישה מהשטח שנפעל בבתי ספר נוספים ושנוסיף מתנדבים בבתי ספר הקיימים", אומרת שלי אשרי, רכזת נתניה של ידיד לחינוך, "המגבלה שלנו להרחבת הפעילות היא אך ורק מספר המתנדבים. אנו תמיד בחיפוש אחרי גמלאים איכותיים נוספים שיצטרפו אלינו. המתנדבים הם גמלאים ממגוון רקעים ומקצועות (הרוב אינם מגיעים מתחום החינוך, אך כמובן שמורות וגננות בגמלאות מתקבלות באהבה).  המתנדבים זוכים להכשרה לאורך כל תקופת ההתנדבות, להרצאות מקצועיות, למפגשים, טיולים ועוד".  

שלי אשרי | צילום: פרטי

מרים קריגר, מתנדבת באחד מבתי הספר, מספרת: "הבחנתי בתלמידה שישבה לבדה וניגשתי לסייע לה. המבט בעיניה היה עצוב, האף זב, השיער לא מסודר, בגדים לא נקיים. כאשר ביקשתי מתלמידים להשאיל לה מחדד או מחק הם דחו את בקשתי בטענה שהיא לא נקיה. בחיפוש בילקוט היה בלגן: הרבה דפי עבודה מקומטים, ציוד, מחברות וספרים חסרים.

"התלמידה כמעט ולא דיברה ובקושי השתתפה בכיתה. שאלתי את המחנכת אם אין התנגדות מצידה שאהיה צמודה אליה והמחנכת הסכימה. ניגשתי אל התלמידה, ארגנתי את הילקוט והנחיתי אותה כיצד לרשום ביומן ואיך לארגן ליום המחרת את הילקוט.

"שבוע לאחר מכן לא יכולתי להגיע, וכאשר הגעתי לאחר שבועיים, הילדה פנתה אלי וביקשה להראות לי את הסדר בילקוט.  שמחתי לראות שיש התייחסות מצידה. המשכתי להתלוות אליה, ללמד חומר בו היא מתקשה, לעודד אותה להשתתף בשיעור ולעקוב אחר הופעתה ואופן התייחסות התלמידים אליה. במרוצת הזמן ההנחיות שנתתי לה לגבי שמירה על היגיינה הועילו, והיא הייתה מסורקת ונקיה. המבט בעיניה היה מחויך. הבחנתי שיש התקרבות של תלמידים אליה. בהפסקות לאורך זמן זכיתי לאין ספור חיבוקים ממנה. חוויה שתלווה אותי הרבה זמן". 

אחד מבתי הספר בו מתקיימת הפעילות כבר עשור הוא שז"ר. "המתנדבים משתלבים בכל הכיתות ובכל מקצועות הלימוד. בנוסף, קבוצת מתנדבות יזמה פרוייקט של סידור והפעלת הספריה הבית ספרית. המנהלת דינה רמות וצוות בית הספר מחבקים את המתנדבים ומשתפים אותם בכל פעילויות בית הספר.

כל מתנדבת או מתנדב מביא להתנדבות את הכישורים ואת היכולות שלו.  ביחד אנו מחפשים את בית הספר המתאים לו, וגם את אפיק הפעילות המתאימה לו או לה.  עבודה עם תלמידים בתוך הכיתה? מחוץ לכיתה?  עבודה בכיתות הנמוכות או הגבוהות?  אולי הפעלת הספריה הבית ספרית?  ייזום פרויקטים מיוחדים?  עבודה עם תלמידים בגינה?  ביחד עם צוות בית הספר, אנו משבצים כל מתנדב ומלווים אותו לאורך כל הדרך", אומרת אשרי

גמלאי/גמלאית  שמעוניינים לשמוע יותר מוזמנים לפנות לשלי אשרי, רכזת נתניה של ידיד לחינוך,  טלפון - 052-4261191