ילדה אבודה | המחשה: Shutterstock

הורים לבת שלוש מנתניה עברו משוכות רבות כדי לרשום אותה לגן שפתי בעיר, השייך לחינוך המיוחד. אלא שכעת, כשהיא לומדת בגן כזה, היא אינה מקבלת את הטיפול המתאים, זאת בשל היעדר קלינאית תקשורת.

מאחר שהוועדה מתכנסת אחת לשנה ויש קושי לקבוע תורים דרך קופת החולים, נאלצה המשפחה לבצע את הבדיקות באופן פרטי ולשלם אלפי שקלים כדי להציג את האישורים הנדרשים בזמן. "עשינו הכול על מנת שבתי לא תפספס את שנת הלימודים, מצב שעלול ליצור פער מילדים בני גילה", אומר אביה של הילדה. "כדי להתקבל לגן היה עלינו לעבור ועדה המתכנסת אחת לשנה בחודש מרץ, ולהביא אבחון מרופא התפתחותי ואבחון מקלינאית תקשורת, לעבור בדיקת שמיעה ובדיקת ראייה".

הילדה שובצה לגן השפתי, אך מתחילת השנה אין בגן קלינאית תקשורת שתעבוד איתה על שיפור בדיבור. "פנינו למחלקת החינוך המיוחד בעירייה, ונאמר לנו שכרגע יש מחסור בקלינאיות תקשורת בעשרה גנים בנתניה, והם לא יודעים מתי הם יצליחו לגייס", מספר האב. "הסיבה העיקרית שבתי נמצאת בגן הזה היא, כי היא צריכה שקלינאית תקשורת תעבוד איתה באופן פרטני על הגייה ודיבור. ועכשיו, אחרי שעשינו שמיניות באוויר כדי להתקבל לגן, הבת שלי אינה מקבלת את הטיפול שהיא זקוקה לו".

בינתיים, מאחר שהתקבלה לגן, הופסק הטיפול של הילדה דרך קופת החולים. "בסוף קיבלנו אישור שאין בגן קלינאית תקשורת, אבל עכשיו גם בקופת החולים אנחנו נכנסים לרשימת המתנה של שלושה חודשים", אומר האב בתסכול.

אז מה הופך את הגן לשפתי אם אין בו קלינאית תקשורת?

"אין שום דבר שמייחד אותו חוץ מפעילות בקבוצה מצומצמת. בגן של בתי רוב הילדים באים ממשפחות ממעמד סוציו-אקונומי נמוך וחלקם ילדים לעובדים זרים, ואני מניח שגם בשאר הגנים שבהם אין קלינאית הילדים באים מאותו הרקע והעירייה מנצלת זאת, כי רוב ההורים כמעט לא מתלוננים. בתי ועוד כ-100 ילדים שנמצאים בעשרה גנים שפתיים אינם מקבלים את העזרה שלה הם זקוקים".

מהעירייה נמסר: "קיים מחסור של כ־200 אנשי מקצוע בישראל. עם זאת יודגש כי גן שפתי הינו מסגרת חינוכית הפועלת כל שעות השבוע על ידי צוות מקצועי, מיומן, בעל התמחות להוראה וקידום ילדים עם קשיי שפה. הגננת הינה הגורם החינוכי העיקרי עליו נבנית התוכנית של הגן השפתי, כאשר שרותי קלינאית התקשורת, הינם שירות משלים בלבד, שיכול להינתן גם במסגרת המרפאה".