חוף פולג. נכנסת לחניה? תשלם | צילום: אסף פרידמן

מדוע תושבי העיר נתניה נדרשים לשלם על חניה בחופי העיר? שאלה זו עמדה בלב ההצעה לסדר, שהגיש חבר המועצה ניסים פלד ("אחריי"), בישיבת מועצת העיר האחרונה. פלד הציע, שמדבקה, שתצורף לכלי הרכב של כל תושב נתניה, תאפשר חניה חינם בחניונים של חופי העיר. לאכזבתו, ההצעה לא התקבלה.

פלד אף הציע שהמדבקה תישלח בדואר, עם חשבון הארנונה השנתי, לכלי רכב אחד בלבד, הרשום במשרד הרישוי על שם משלם הארנונה כתושב העיר. כך תימנע מהתושב הטרחה שבהוצאת תעודת תושב במשרדי העירייה. על פי הצעתו, על דירה נוספת יקבל תושב העיר מדבקה נוספת, ולכל היותר יוכל לקבל שתי מדבקות.

לדבריו של פלד, יש לקחת את רשימת תושבי נתניה הרשומים בטופס הארנונה, לאמת מול משרד הרישוי את מספר הרכב השייך למשלם הארנונה, ולעדכן אוטומטית את הזכיין המפעיל את החניונים. זאת, היות שתשלום של חמישה שקלים ואף של עשרה, המחיר שמשלמים תושבי העיר, יוצר תורים ארוכים בעמדות התשלום. אלא, שלמרות הנימוקים, רק חמישה חברים הצביעו בעד הצעתו, והיא לא התקבלה.

"בישיבת המועצה האחרונה העלה חברי לסיעה הצעה לסדר: להפוך את החניה בחופים לחינם לתושבי נתניה", אמרה חברת המועצה, ליאורה לוי. "לא רק שהקואליציה הצביעה נגד הצעתו, אלא שבו-זמנית העירייה מקדמת גבייה נוספת, בחוף שהחניה בו הייתה עד כה חינם. התושבים הפכו לגמרי לכספומט של העירייה".

טלי מולנר, הממונה על החופים הסבירה: "מתוך שלושת החניונים שיש בחופים, הגדול ביותר — פולג, שטחו כלל אינו שייך לעיריית נתניה, אלא למינהל מקרקעי ישראל. המינהל השכיר את החניון לחברה פרטית ששמה 'החברה לפיתוח קריית נורדאו', והיא השכירה ל'במבו וילג'' את השימוש בחניון. לפני כמה שנים העירייה התערבה בנושא, והגיעה להסדר, שהסכום שייגבה מתושבי נתניה יהיה חמישה שקלים, מאחר שיש במקום אלפי מקומות חניה, וניתן לבוא לקראת התושבים. ובנוסף ביקשה העירייה, שהכניסה לים תתאפשר רק דרך החניה, וכך היה.

חופי סירונית ובלו ביי נמצאים כרגע באמצע מכרז וחוזה חתום, לכן עד סוף ההתקשרות לא ניתן כלל לעשות שינויים. כשיסתיימו חוזי ההתקשרות עם הזכיינים, נבדוק ונחשוב מחדש איך הכי נכון, מבחינת כולם, לתחזק את החניונים: או להמשיך באמצעות זכיין, או לצבוע בכחול-לבן. צריך לזכור, שהסיבה היחידה שהחניונים בתשלום אינה לשם עושק ולא כדי להעשיר את הקופה העירונית. ממילא אין מדובר ברווחי ענק, וגם המעט שנכנס מהחניות מושקע בשדרוג החופים, כך שבהמשך הכסף חוזר לציבור. חניון חוף ים חייב להיות מסודר ומתוחזק, למען הסדר והבטיחות. כך למשל, בחניון בלו ביי, לפני שנכנס הזכיין, הכניסות לרכבי חילוץ וההצלה תמיד היו חסומות על ידי כלי רכב פרטיים, כי לא היה סדר וכל נהג החנה איפה שרצה".

מולנר מוסיפה, כי "חשוב להבין שהכניסה לים היא חינם, אולם החניונים הם בתשלום, והסכום סמלי. אנחנו נפעל להפחתת הסכום, אם ניתן, ולבטל התקשרויות ולהפוך לכחול-לבן, אם אפשר. אבל כל זה יקרה, אם נחליט, רק בסיום תקופת ההתקשרות הנוכחית על פי המכרז הקיים".