רחוב האר"י בנתניה הוא אחד הצירים המרכזיים בשכונת רמת חן. הוא מחבר את השכונה למרכז העיר נתניה ולמזרח העיר (אל קריית השרון ואזור התעשייה). באחרונה חובר גשר האר"י באמצעות רמפה גם לכביש החוף, מה שהפך את רחוב האר"י לסואן ביותר.

בשבוע שעבר הוצב בכניסה לרחוב האר"י מחסום מבטון. הוא מונע את הכניסה לרחוב מכיוון מערב. המחסום גרם לנוסעים לרמת חן להיכנס לשכונה מרחובות אחרים, צרים יותר, ואלה הפכו עמוסים ופקוקים מאוד. מבחינת תושבי רחוב האר"י מדובר בהקלה ניכרת. עומסי התנועה בשכונה שלהם פחתו. מבחינת תושבי הרחובות הסמוכים מדובר בבעיה קשה, שכן הרחובות שבהם הם מתגוררים הפכו עמוסים מאוד.

השכונה כמרקחה

הצבת המחסום בוצעה לבקשת כמה תושבים מרחוב האר"י, אלא שהיא גררה עימות בשכונה, בינם לבין תושבי הרחובות הסמוכים, שטוענים כי המחסום פוגע באיכות חייהם, מקשה עליהם את הכניסה והיציאה לשכונה וגורם לבעיות תחבורתיות.

המתנגדים לחסימה. "סגרו את הרחוב בלי להתחשב באחרים" | צילום: אסף פרידמן

זה שלוש שנים תושבי רחוב האר"י ברמת חן פועלים לחסימת הכניסה לרחוב מכיוון מערב. הם טוענים שהרחוב שלהם הפך לאוטוסטראדה. לאחר שהשיגו את האישורים ואת חתימת ראש העירייה, הרחוב נסגר לתנועה מכיוון מערב.

מנגד, תושבים בשכונה שגרים ברחובות המקיפים את רחוב האר"י טוענים, כי חסימת הרחוב המרכזי הפרה את הסדר התחבורתי בכל השכונה, גרמה לפקקים והפכה את חייהם לסיוט. הם אומרים, שתושבי רחוב האר"י הם המרוויחים היחידים מהשינוי, בזמן ששאר השכונה סובלת. הם מבקשים פתרון מערכתי, שמביא בחשבון את צורכי כל השכונה ולא מתחשב רק בתושבי רחוב אחד.

השבוע הסתמן שינוי נוסף בהסדרי התנועה באזור, לאחר שראש העירייה הבטיחה בפייסבוק כי המצב יחזור לקדמותו, וחסימת הכניסה לרחוב האר"י מכיוון מערב תבוטל. "בנוגע להחלטה להפוך את רחוב האר"י לרחוב חד-סיטרי, הוריתי לוועדת התנועה להפוך את החלטתם בנושא. המצב יוחזר בקרוב לקדמותו", כתבה פיירברג-איכר. אך מאז חלפו כבר יותר מעשרה ימים, ובפועל המצב לא השתנה ותושבי השכונה כמרקחה.

"רחוב האר"י עמוס בתנועה, נכנסים לכאן מכביש החוף לתוך נתניה, וגם חוצים מקריית השרון ללב העיר. זה אזור של בתים ישנים, רחובות צפופים שאינם בנויים לתנועה הזאת", אומר איציק לגזיאל, שתומך בחסימת הרחוב. "אחרי שנים של ישיבות וועדות בעירייה, דיונים עם אלי דלל, האחראי לתחבורה בעירייה, השכנים ליד עשו רעש לעירייה, ותוך יומיים החליטה ראש העירייה לפתוח את הכביש חזרה. חסימת הכביש מעולה לכל הסביבה, לא רק לנו. בשעה שמונה וחצי בבוקר הכבישים זורמים תענוג".

"ראש העירייה רוצה לשנות את ההחלטה בחזרה. למה להחזיר אותנו למצב של קטסטרופה? יהיה רק גרוע יותר כי הולכים לפתוח שם יציאה לתל אביב על הגשר. רחוב האר"י יהיה אוטוסטראדה", אומר תושב נוסף שתומך בסגירת הכביש.

המתנגדים לחסימת הרחוב טוענים כי רחוב האר"י הוא הרחב ביותר בשכונה, ודווקא הרחובות העוטפים אותו הם צרים. עוד הם טוענים, כי ברחוב הקליר יש שני גני ילדים ועוד שני גני שעשועים שמעלים את מספר הילדים שעוברים שם. עזרא משרת, ראש ועד השכונה, אומר: "אני ראש ועד השכונה. לא זימנו אותי לאף ישיבה בנושא, אני לא יודע מה היה שם. זה לא הגיוני. כל מי שעשה את זה הם לא חברי ועד. והם עשו דברים בלי לשאול אותי, בלי לשאול תושבים. עשו הכול בשקט. מתרחשים פה דברים מוזרים. העירייה מודה שטעתה. אני בוש ונכלם. סגרו כביש ואנשים פה ממש סובלים. זה לא הגיוני בכלל, החלטה שלא מתקבלת על הדעת".

מיכל גרין, תושבת השכונה, אומרת: "יש בעיה רצינית כאן בשכונה. לחסום כבישים שקיימים פה 40 שנה זה לא הפתרון. לא ייתכן שאנשים השקיעו את מיטב כספם בדירות פה בשכונה, ואין להם גישה הביתה. רחוב הקליר הפך לאיילון. אצלנו ברחוב, שבו ילדים מתרוצצים בכביש, עוברות משאיות במהירות מופרזת. הרחוב שלנו פחות חשוב מהאר"י? למה שיסגרו את האר"י דווקא על חשבון כל השכונה?".

למה לסבול?

לגזיאל גר באמצע רחוב האר"י. בעקבות החסימה, מי שגר ברחוב יכול לנסוע לשני הכיוונים. רק למעוניינים להיכנס לרחוב יש כניסה אחת בלבד, דבר שמיטיב עם דיירי הרחוב.

"כשאני הולכת לבקר את אבא שלי אני צריכה עכשיו לעשות סיבובים", אומרת תושבת. "אף אחד לא נותן לנו לראות את הפרוטוקול של הפגישות שעל בסיסן החליטו לחסום את הרחוב. טוענים שכל השכונה חתמה, אבל אני מכירה רק שלוש משפחות שביקשו את זה. אני רוצה לראות מי חתם. יש לי חברים שהשקיעו פה בבתים פרטיים, והם לא יכולים להיכנס הביתה. אנשים עצבניים, כועסים ורוצים להפגין בצומת. הם כבר לא מאמינים שראש העירייה תשנה את זה".

"נציגים מרחוב האר"י הולכים ודואגים לסגור את הרחוב שלהם בלי להתחשב באחרים. למה אנחנו צריכים לסבול את כל התנועה? אם סובלים — אז כולם", אומר התושב, נריה נהמי.

יהודה יחיאל מספר, כי חסימת הכניסה לרחוב האר"י האריכה את זמן הגעתו לביתו באופן ניכר. "חסימת כביש האר"י פגעה במיוחד בתושבי רחוב דון יוסף הנשיא", הוא אומר. "זה גורם לנו לעשות סיבוב גדול, ארבע-חמש פעמים ביום. כשאני בא מהעבודה, לאסוף את הילד מהגן או לקחת את אשתי. במקום דקה זה יוצא עשר דקות. שלא לדבר על הפקקים שזה יוצר ברחוב. בעוד תושבי האר"י יכולים לנסוע לשני הכיוונים, אנחנו צריכים לפנות לרחוב חרל"פ או לעשות סיבוב בכביש החדש העוקף את כל השכונה, או להיכנס לרחוב הקליר, שזה רחוב ממש צר. כל יום אנחנו מקללים את הקטע הזה שסגרו".

לטענת התושבים, הסגירה פגעה גם בעסקים הקטנים שנמצאים ברחוב. רועי לוי, בעל מכולת "נתיב החסד" מספר, כי פחות לקוחות מגיעים למתחם הקטן, שבו נמצאת המכולת שלו וכן מספרה וחנות לכלי בית. "מי שבא מגשר האר"י לא יכול להיכנס לחנות שלי. הוא צריך לעשות את כל העיקוף, להיכנס דרך יינות ביתן, ואז הוא כבר יקנה שם. החנות שלי הפכה לא רלוונטית. כל מי שבא לחנות לא מבין, למה לסגור שכונה שלמה בשביל שלושה-ארבעה דיירים שרוצים רחוב שקט. בבקרים הכול כאן עמוס, מהשעה שבע עד שמונה וחצי יש פקקים נוראיים בכל השכונה".

ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, מסרה: "אמש ישבתי עם הצוות המקצועי בנושא. כפי שהודעתי, רחוב האר"י יחזור לתפקד ככביש דו-סיטרי. עם זאת, אנו עדיין בוחנים כמה חלופות של שינויים בהסדרי התנועה, כדי להקל על תושבי הרחוב, וזאת, בלי לפגוע ביתר תושבי השכונה.
בקרוב אמורה להתכנס ועדת התנועה ולאשר את החלטתי, לאחר מכן יוסרו המחסומים ברחוב".