רוכב ללא קסדה בנתניה | צילום: אור ירוק

בני נוער רבים מעבירים את זמנם הפנוי ברכיבה על אופניים, במיוחד בחודשי הקיץ כאשר שעות האור והפנאי הן מרובות ומזג האוויר מאפשר זאת. מתצפית שביצעה עמותת 'אור ירוק' מתברר כי רובם לא מכירים את חוקי התנועה החלים עליהם בזמן הרכיבה ובשל כך מסכנים את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך.

על פי נתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס, בחציון הראשון של שנת 2018 נהרגו תשעה רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים. בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים 220 רוכבי אופניים, מהם 16 רוכבים נהרגו ו-65 נפצעו באורח קשה.

לאחרונה יצאו מתנדבי העמותה, ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין, בשיתוף מתנדבי תכנית פר"ח, לבחון האם רוכבי האופניים הרגילים בישראל רוכבים בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק. המתנדבים ערכו את התצפיות בכמאה רשויות ונצפו במהלכן כ- 2,800 רוכבים.

הפרמטרים שנבדקו: האם הרוכבים חבשו קסדה; האם הרוכבים רכבו על המדרכה בניגוד לחוק; האם הרוכבים צייתו לרמזורים ולתמרורים; האם הרוכבים הרכיבו אדם נוסף; והאם הרוכבים היו בהיסח דעת – רכבו עם הטלפון הנייד ביד או עם אוזניות.

בין המקומות בהם נעשתה התצפית גם נתניה בה נמצא כי 64 אחוז מהרוכבים לא חבשו קסדה; 9 אחוז מהרוכבים רכבו על המדרכה; 6 אחוז מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף; 53 אחוז לא צייתו לרמזורים ולתמרורים; 9 אחוז רכבו בהיסח דעת (עם הטלפון הנייד ביד, או עם אוזניה)

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רבים בוחרים להשתמש באופניים על מנת להגיע ליעדם כיוון שזהו כלי רכב זול, ידידותי לסביבה, תורם לכושר הגופני ומתאים לשכבות גיל רבות. אך לצד היתרונות הרבים שברכיבה, מצויים הרוכבים בסכנה מאחר ואין להם שכבת הגנה ואביזרי בטיחות כמו שיש למי שנוסע במכונית ובשל כך כל פגיעה בהם עלולה להיות קטלנית.

"המדינה והרשויות המקומיות חייבות לדאוג להגביר את האכיפה הממוקדת שתבהיר לאותם הרוכבים שעליהם לרכוב על פי החוק וכן לדאוג להסברה נרחבת שתגיע לכלל חלקי האוכלוסייה. בנוסף צריכות הרשויות לקדם סלילת שבילי רכיבה רצופים ובטוחים עבור הרוכבים ובכך נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע את הרוכב ההרוג הבא".

במקביל לתצפית שביצעו, הקימו חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין 50 דוכני הסברה ברחבי הארץ.