מעלית לחוף הים שפועלת כבר שנים ארוכות — זאת הסוגיה שמסעירה את נתניה. מדובר על המעלית שמאפשרת ירידה נוחה לחוף סירונית בעיר, והסיבה לסערה היא החלטת העירייה, שעל-פיה, החל מהשבוע, תושבי חוץ ישלמו 10 שקלים בגין השימוש בה.

תושבים מהעיר ומיישובים סמוכים מתקוממים נגד ההחלטה, טוענים כי אינה הוגנת ומזהירים כי תפגע בנתניה כעיר תיירות.

נא להציג תעודה

כשהוקמה המעלית, בשנת 2004, ניסתה העירייה לגבות תשלום בגין השימוש בה. אולם, בעקבות מחאת תושבים ההחלטה בוטלה. כעת החליטה שוב העירייה לגבות תשלום על שימוש במעלית. בפוסט שפירסמה העירייה בדף הפייסבוק הרשמי שלה, ביום שישי שעבר, הוסבר, כי "עיריית נתניה המתפעלת משאב ציבורי תיירותי ומקומי כמו המעלית לים, שממומן באופן עצמאי מכספי העירייה ומכספי תושבי נתניה, בלי כל השתתפות של המדינה, אינה מחויבת לתת שירותים למי שאינם תושבי נתניה". לכן, הוסבר, הוחלט לגבות תשלום "סמלי", בלשון הפוסט, בסך עשרה שקלים, מכל מי שאינו תושב נתניה, להוציא ילדים עד גיל 12 ובעלי תעודת נכה. תושבי העיר יצטרכו להציג תעודת זהות או כרטיס תושב כדי להשתמש במעלית בלי תשלום.

המעלית בחוף. צילום: אסף פרידמן

הטענה, שהמעלית לים מומנה בלי כל השתתפות של המדינה, אינה עולה בקנה אחד עם מה שנכתב באתר הרשמי של עיריית נתניה: "עלות המעלית היא כחמישה מיליון שקלים, מתקציבי החברה הממשלתית לתיירות", ו-"תקציב המעלית אושר באופן אישי על ידי ראש הממשלה, אריאל שרון, לראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר".

מי שיידרשו לשלם בעבור המעלית הם, כאמור, תושבי חוץ. העירייה הסבירה, כי תפעל למציאת פתרון למען התיירים. ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, הסבירה את ההחלטה בדף הפייסבוק שלה: "קצת סדר בנושא התשלום במעלית לחוף סירונית: עלויות אחזקת חופי העיר כולל המעלית לים מושתות על תושבי העיר נתניה ועל העירייה. לתושבי נתניה מגיע להשתמש בשירותים אלה חינם, אך אין שום סיבה בעולם שתושב שאינו נתנייתי, ישתמש בשירותים אלה חינם, על חשבון תושבי נתניה. נשב עם המלונאים ונמצא פתרון הולם לתיירים הלנים בעיר, ומפרנסים את נתניה".

תושבים רבים שאלו איזה פתרון יכול להינתן לתיירי חוץ, ואיך המידע יונגש להם, ותהו: האם תיירי פנים אינם רצויים בחופי העיר?

כמו כן, תושבים רבים זעמו על ההגדרה של התשלום כסמלי. "מעלית נותנת שירות של פחות מדקה, על זה לגבות עשרה שקלים? איפה הסמליות כאן? אם כבר, תגבו שקל, זה סמלי", אמר תושב העיר. "אתם מבריחים אנשים מהחופים. אני מאחל לכם שתושבי העיר ישכילו לעשות יד אחת עם תושבי החוץ כנגד החלטת העירייה, ובאופן גורף לא יגיעו לחוף סירונית, ואז נראה אתכם מדברים על מחירים מופקעים כסמליים".

"אני מצטערת, אבל עשרה שקלים לאדם זה ממש לא מחיר סמלי למשפחה, שמגיעה לנפוש בנתניה לכמה ימים, וצריכה להוציא 40 או 50 שקלים ליום, רק כדי לרדת במעלית", הוסיפה תושבת אחרת.

התושבים הביעו גם את חששם מפני פגיעה באופייה התיירותי של העיר. "כך הורגים עיר תיירות באופן סופי. לא די במחירים הגבוהים של הכיסאות, של מיטות החוף ושל החניה, עכשיו הגזירה הזאת", אמר תושב העיר. תושבת חוץ, שהתכוונה לנפוש הקיץ בנתניה, מספרת כי חזרה בה מהחלטתה, עקב ההודעה: "תיכננו להגיע לחופשה בנתניה בעוד שבועיים. אנחנו שמחים שעוד לא סגרנו את המלון. ניסע לתל אביב במקום לנתניה, וכך לא נשלם 60 שקלים ליום בעבור ביקור בים", אמרה.

זה מחיר סמלי?

גם תושבי היישובים הסמוכים, שמבלים פעמים רבות בחופי הים בנתניה, הביעו תרעומת על ההחלטה. "אני גרה ביישוב בשרון, ואוהבת לבלות בחוף הים של נתניה עם משפחתי", סיפרה תושבת יישוב הסמוך לנתניה. "הייתי מוותרת על המעלית, אבל אני אם לתינוק, כך שאין לי דרך אחרת להוריד את העגלה אל חוף הים. הם כותבים שנכים ייכנסו חינם, אבל לא לכל בעל מוגבלות יש תו נכה. מה יעשו נכים בלי תו, ומה בנוגע לנשים בהיריון, או להורים עם עגלה, כמוני?". עוד אם הוסיפה: "אני בהלם. אני נתנייתית במקור, וכעת מתגוררת ביישוב סמוך, אבל עדיין אוהבת להגיע לים בנתניה ולהיזכר בילדות שלי. ביזיון שעכשיו אני אמורה לשלם על זה. בחוף אכדיה, בהרצליה, יש מעלית בדיוק כמו כאן, ואף אחד לא דורש שישלמו על השימוש בה".

ואכן, בהרצליה פועלת מעלית לחוף הים, והשימוש בה חינמי. מדריך תיירים בנתניה מסביר: "אני חושב שהשאלה היא אם המעלית היא אטרקציה תיירותית, או שירות של העירייה להנגשת המקום. אם היא אטרקציה תיירותית, ובמקרה של נתניה היא לא, אין ספק שלעירייה יש זכות ולגיטימציה מלאה לגבות כסף. אם המעלית משמשת שירות להנגשת האתר, ומאפשרת להגיע לחוף בנוחות, גם כאן לעירייה יש זכות לגבות תשלום (בדומה לחניה, לשאטלים ולשירותים ציבוריים). דעתי האישית היא, שלא צריך לגבות תשלום על שירות ציבורי כמו המעלית, אבל זאת זכותה של העירייה. עשרה שקלים זה מחיר גבוה. המחיר יכול להיות סמלי יותר ולהסתכם בשקלים ספורים, שיכסו את התחזוקה של המעלית".

ההחלטה המדוברת אמנם מיטיבה כביכול עם תושבי נתניה הפטורים מתשלום, אך יש גם תושבים שמסתייגים מההחלטה. אחד מהם הוא רוברט כהן, יו"ר ועד ההורים בבית הספר אורט יד ליבוביץ' בעיר. "לרוב תלמידי התיכון בכיתה י' אין כלל תעודת זהות, והדבר האחרון שתלמידי כיתות י"א ו-י"ב רוצים לקחת לים זה תעודת הזהות שלהם", הוא אומר בשם הוועד. "לו הייתה מושקעת מחשבה נוספת בנושא, או אפילו התייעצות עם ההורים, העירייה הייתה מגיעה למסקנה שההחלטה היא לא טובה, בלשון המעטה. אנחנו, חברי ועד ההורים בבית הספר אורט ליבוביץ', המשלמים ארנונה ממיטב כספנו, מבקשים מהנוגעים בדבר לשקול שוב את ההחלטה, על כל השלכותיה".

תושבת אחרת הוסיפה, כי רבים מהתושבים בעיר מעדיפים לא לקחת אִתם את תעודת הזהות לים, מחשש לגניבה. "אני הולכת לים בכוונה לשחות. אני לא מעוניינת להשאיר מסמכים יקרי ערך על החוף".

בנוסף, תושבים התלוננו כי המעליות, שיורדות קומה אחת בלבד ומשרתת ציבור רחב, לא שודרגו באחרונה. הצפיפות בהן רבה, ואין בהן מזגן או מאוורר. "לפני שגובים כסף, קודם שיתקינו מזגן במעלית. אם המעלית תיתקע, תוך שש דקות אנשים יתחילו להתעלף", אומר תושב העיר.

גם כמה מחברי המועצה הביעו מורת רוח על ההחלטה. חברת המועצה הממונה על החופים, טלי מולנר, פירסמה פוסט ובו ציינה, כי "מדובר בהחלטה שאינה מתיישבת עם הדרך שלנו לעידוד תיירות בעיר, ועם הנגשת הדרכים לחופים. לעניות דעתי התקבלה כאן החלטה שגויה של אנשי המקצוע, ובכוונתי לפעול לביטולה".

טלי מולנר. צילום: אסף פרידמן

בשיחה עם "ידיעות נתניה" הוסיפה: "מאחר שאני כרגע בחופשה פרטית בחו"ל, כשאחזור לארץ, אבין בדיוק את השיקולים ומה עמד מאחוריהם, בטרם אגיב".

חבר מועצת העיר, אלון אלרואי, כתב גם הוא פוסט ובו ציין, כי "מדובר בהחלטה גרועה של הצוות המקצועי. חוסר חשיבה בכל הקשור לעידוד תיירות פנים וחוץ. לא ברור האם הלוגיסטיקה הכרוכה בעניין הובאה בחשבון".

חבר המועצה אפרים בולמש, מחזיק תיק התיירות, כתב בפוסט משלו: "המעלית מיועדת לכל המגיעים לחופי נתניה באשר הם. אפעל מתוקף תפקידי כמחזיק תיק התיירות להנגישה בלי עלות".

בשיחה עם "ידיעות נתניה" סיפר בולמש, כי לא התייעצו אתו לפני קבלת ההחלטה: "ייתכן שהיו גורמים שחשבו שאני לא צריך לדעת. אני מאמין, כי בסופו של דבר גם מתושבי העיר וגם מהתיירים לא ייגבו כסף. כמו שאני מכיר את מרים, היא השקיעה יותר מדי כסף בתיירות מכדי שתפגע בה, בשביל כמה שקלים מהתיירים".

מהעירייה נמסר: "צר לנו שאנשים חסרי אחריות, ושאינם חלק ממקבלי ההחלטות בנושא, בחרו לצאת בהצהרות בפייסבוק עוד בטרם פורסמו נוהלי ההפעלה, כאשר בימים אלה, עובד הצוות המקצועי על נהלים, ובתום עבודת המטה ייצא פרסום מעודכן ומסודר לתושבים ולבתי המלון. חשוב להדגיש, כי עיריית נתניה קיבלה אמנם סיוע מהמדינה בעת הקמת המעליות, אך מאז ההקמה מתפעלת העירייה את המעליות כמשאב ציבורי, תיירותי ומקומי, שממומן באופן עצמאי מכספי העירייה ומכספי תושבי נתניה, בלי כל השתתפות של המדינה.

"בכוונת העירייה לגבות תשלום מתושבי חוץ שאינם תיירים זרים, או שאינם לנים בבתי המלון בעיר, בעבור שימוש במעלית. זאת, בשל בלאי ותחזוקה רבה, וכן עקב עלות שמירה ואבטחה רציפה במקום, בכל שעות היום. תושבי העיר (כולל ילדיהם) יזכו לשימוש במעלית בלי תשלום, וכן בעלי תעודת נכה. כמו כן, נבחנת הצגת אישורי כניסה טכנולוגיים/מכורטסים לתיירים המבקרים בעיר. נדגיש, כי חופי הים פתוחים לציבור הרחב, ואין בגביית תשלום זה מאת תושבי חוץ משום פגיעה, שכן החופים פתוחים לכול, וניתן להשתמש בדרכי הגישה אליהם, שהן פתוחות ובלי כל עלות".