מחאה תושבי עין התכלת. "מנסים להשתיק אותנו" | צילום: אסף פרידמן

בשכונת עין התכלת, הממוקמת בצפון נתניה, יש תוכנית בינוי חדשה, שתכלול אלפי יחידות דיור, ובנוסף גם שטחי מסחר ופנאי. הדירות הרבות מתוכננות להיבנות במגדלים גבוהים שיקומו בשטח, שכרגע יש בו שדות, ושסביבתו מתאפיינת בבתים צמודי קרקע בעלי אופי כפרי. התושבים החליטו להקים קול צעקה כנגד הבנייה המאסיבית, המתוכננת בשטח נרחב מול מלון בלו ביי, לאחר שנחשפו, לטענתם, לשינוי בתוכנית הקיימת. לדבריהם, תוכנית הבינוי החדשה תפר את שגרת חיים הכפרית ותיצור צפיפות בכבישים ובדרכי היציאה מהשכונה.

בעיית תשתיות

על פי התוכנית המקורית, 1010, תוכננו להיבנות בשטח שמול מלון בלו ביי 1,050 יחידות, מתוכן 400 יחידות לדיור מוגן. אלא שכרגע יש תוכנית חדשה, 1010א, שבה מדובר על תוספת של 200 יחידות דיור, מעבר למתוכנן בתוכנית המקורית. השינוי יתבטא, למעשה, במגדלים גבוהים יותר. נוסף על תוכנית זו, מקודמת גם תוכנית 1071 — מול שדות עמק חפר, שבה עתידות להיבנות כ-5,000 יחידות דיור נוספות. בשתי התוכניות מדובר על בנייה במגדלים בגובה 22-10 קומות.

התושבים המתנגדים לתוכנית מבקשים שהבנייה החדשה תתאים לסביבה הכפרית. לטענתם, תוספת יחידות הדיור, עוד לפני שדרוג התשתיות הישנות, תיצור קטסטרופה בכבישי עין התכלת וצפון נתניה. לטענתם, כבר כיום הם נתקלים בבעיות התחבורה ברחובות הצפופים, ותוספת של אלפי כלי רכב תחמיר זאת. גם הכביש ההיקפי, המקשר בין עין התכלת למחלף חבצלת, שנסגר לפני שלוש שנים, מוסיף לבעיות התחבורה. בעבר ניתן היה לנסוע צפונה ודרומה דרך הכביש ההיקפי. אלא שהיום נדרשים התושבים לעשות מעקפים רבים כדי להתחבר לכביש הראשי.

בן דוד חכמון, תושב עין התכלת משנת 1959, זועם על כך, שגם בגיל 74 הוא צריך להיאבק על איכות חייו: "בתחילת 1994 התחילו לדבר על התוכניות, והעירייה הביעה התנגדות מנומקת וחריפה, בטענה שזה יפגע בתושבי השכונה. אני לא מבין איך התנגדות העירייה נעלמה, אף שהיא יודעת שהתוכנית תפגע בתושבים ובצביון השכונה.

מחאה תושבי עין התכלת | צילום: אסף פרידמן

"חסמו לנו את הדרך הנופית שעוברת מחוץ לבתי התושבים, ומאז כל התנועה עוברת בתוך השכונה, ברחובות צרים מאוד. השכונה הזאת תמיד הייתה מופלית לרעה, כי היא ממוקמת על הגבול בין נתניה לחבצלת. אנחנו כבר רגילים לעניין הזה. אבל עכשיו כבר הגזימו, זה לא מקום למגדלים, לכל בית יש שני כלי רכב, ואם יוסיפו אלפי יחידות דיור, איך נגיע הביתה? בשחייה? אני מבקש שיבדקו שהתוכנית הזאת לא תגרום נזק בלתי הפיך לתושבים. כל צפון העיר יהיה פקוק. אפשר למצוא תוכניות טובות ונורמליות, שיהיו לרווחת כלל התושבים. אנחנו בעד בנייה ופיתוח, אבל צריך להתחשב בתושבים. בינתיים איבדתי את האמון בכולם".

דניאל, סטודנט ותושב עין התכלת, שמגיע בכל יום לתל אביב, אומר: "המאבק הוא לא נגד הבנייה, אלא למען בנייה אחראית ושפויה, מתוך ראייה קדימה שמתחשבת גם בתושבים הנוכחיים. לא לבנות מפלצות כדי למקסם רווחים לעירייה. לנו לא ייצא מזה כלום חוץ מפקקים. אני יוצא כל יום דרך איינשטיין, ומרגיש את העומס בכבישים ואת הפקקים בכביש החוף. אני לא יכול לדמיין מה יהיה ביציאה מהשכונה ועל כביש החוף עם תוספת גדולה כל כך של דירות וכל מכוניות".

אביחן לוי, מתושבי השכונה, הוא אדריכל. "אני סבור שגם תושבי עין התכלת, ותושבי צפון נתניה בכלל יתמכו בהתפתחות של המקום, וישמחו לראות את המקום נבנה עם שירותים ועם אפשרויות תעסוקה קרוב לבית", הוא אומר. "אחרי שלמדתי את התוכניות, יש לי לא מעט דברים חיוביים להגיד עליהן, גם בראייה התכנונית הרציונלית של נתניה, וגם ברצון של רשות מקרקעי ישראל לספק היצע של יחידות דיור".

הדמיית התוכנית | צילום: יח"צ

לוי מוסיף: "שיטת התכנון בארץ עובדת במקטעים. מתכננים תוכנית גדולה, ומוציאים אותה לפועל במקטעים. הבעיה היא, שכל יזם בכל מקטע רוצה למקסם רווחים, ואז הוא לא בהכרח נשאר כפוף להנחיות התוכנית הגדולה. ככה נבנות הרבה יחידות דיור במכה, לפני שנבנו תשתיות שיכולות להכיל את כל האנשים. בזמן הנתון, בין בניית המקטע לסיום התוכנית הגדולה, משהו כמו עשר שנים לפחות, התושבים יסבלו מתשתיות לא מותאמות, מפקקים ומאיכות חיים ירודה".

מחאת התושבים

בשבוע שעבר תלו תושבים מעין התכלת על בתיהם שלטי מחאה נגד התוכנית. להפתעתם, הגיעו פקחי הפיקוח העירוני וביקשו מהם להסיר את השלטים. תושב השכונה, שהתבקש על ידי פקח להסיר את שלט המחאה מביתו ולא עשה כן — נקנס. "לא ידעתי שחוק עזר עירוני אוסר זאת. לראיה, בשכונת פולג לא אכפו והורידו שילוט, אף ששם היו שלטים מסיתים", אומר אחד התושבים. "אצלנו הגיע פקח ביום שלישי בבוקר שאמר שאפשר לתלות בחצרות הבתים. ובצהריים הגיע פקח שדרש להסיר אותם, כי הם מהווים הסתה. לא ברור לנו מדוע האכיפה הסלקטיבית. עכשיו אנשים פשוט פוחדים להמשיך במחאה הלגיטימית הזאת".

התושב מוסיף: "הבעיות המרכזיות של השכונה ברמה התכנונית הן, שהיא מאופיינת בצפיפות נמוכה ובלי עירוב שימושים. העירייה השאירה אותנו בלי טיפת חלב, בלי מתנ"סים, ייבשה את השכונה במשך שנים רבות. בשישי האחרון הייתה הפסקת חשמל של כ-14 שעות. אם התושבים לא היו מתריעים על הזקנים והחולים, אף אחד לא היה טורח לבדוק מה איתנו. האנשים כאן ניסו לבטא מחאה אמיתית מדם ליבם, והגיעו למצב שבו שיטות ההפחדה והדיכוי פשוט גוברות על הדמוקרטיה".

שירה פוזנלי, תושבת השכונה, אומרת: "כחלק מהמחאה הלגיטימית תלינו שלטים שהכיתוב בהם אינו פוליטי, פוגעני או מאשים. ועדיין הגיעו פקחים, חילקו לנו התראות והורידו אותם. מנקודת המבט שלי, מדובר בניסיון השתקה ובאכיפה סלקטיבית. יש לנו צילומים רבים של שלטי מכירה והשכרה, שתלויים גם על גדרות, והנה הם עומדים באין מפריע. מנסים להשתיק אותנו, ולא נשתוק".

פוזנלי מרגישה שהיא נאבקת על אופי השכונה שסבא וסבתא שלה בנו, ושאמה תרמה לתקומתה: "כשהם הגיעו לשכונה כשהיא הייתה לא יותר מחולות, הם היו חלק מאגודה, שהקימה את המקום בזיעה ובעבודה קשה. אימא שלי נולדה בעין התכלת, ובמשך שנים רבות שימשה כמזכירת עמותת 'נווה התכלת', שפעלה רבות למען השכונה.

"המקום הזה באופיו אינו עירוני לחלוטין, אלא כפרי יותר: שטחים פתוחים, בנייה נמוכה, וכמובן קרבה גאוגרפית למושבי עמק חפר. אנחנו לא נגד הבנייה באופן גורף, אלא מבקשים בינוי הגיוני, שמותאם לתנאי האזור. כבר היום מרבית הכבישים צפופים, ובחלקם הגדול צרים. הבנייה הקרבה תוסיף אלפי כלי רכב ביום. בניית המגדלים תשנה את הנוף ואת הטבע באזור לעד, ובנוסף, תיצור עומס על תשתיות, שברובן מיושנות או אינן".

לבנות נמוך

האדריכל אביחן לוי מתריע, כי בנייה לגובה אינה נכונה גם מבחינת רצון הציבור: "בעניין גובה הבנייה, יש איזושהי מגמה בשנים האחרונות לבנות לגובה, חלק מזה למען מקסום רווחים ליזם. עוד ועוד יזמים מנצלים את זה, ויוצרים עומסים ממוקדים על תשתיות. גובה הבניינים צריך להיבחן. לאנשים יש העדפה לגור בבניינים נמוכים יותר, עם פחות דיירים. אם אנחנו בונים דירות שהן לא הדירות שאזרחי ישראלים מעוניינים לגור בהן, אנחנו לא עושים את הדבר הנכון. בבנייה מרקמית, שתכלול מגוון רחב יותר של בניינים נמוכים, ניתן יהיה לאפשר לאנשים את איכות החיים שהם רוצים, וגם להקל על התשתיות".

מדוע ניצתה המחאה שלכם דווקא עכשיו?

"כל עוד התוכנית היא בגדר משהו שקורה ברשות מקרקעי ישראל, לתושבים אין מקום להתערב. אבל לפני שבוע וחצי התוכנית פורסמה, תוך מתן מידע בסיסי, על גבול העלמת מידע כפי שנהוג בישראל, כדי שאחר כך היזם יוכל לשנותה. בסופו של דבר, התוכנית החדשה שונה לחלוטין מזאת שתוכננה לקום כאן, ואנחנו חושבים שהשינויים אינם מתחשבים בדרישות הציבור".

תגובת העירייה: "התוכנית תהפוך את השכונה לאחת המבוקשות במרכז"

"התוכנית בצפון העיר לא רק שאינה פוגעת בשכונת עין התכלת, אלא תהפוך אותה לאחת מהשכונות היותר מבוקשות באזור המרכז. היא תעשה לעין התכלת את מה שעיר ימים עשתה לפולג, ואת מה שקריית השרון עשתה לוותיקים.

מדובר בשכונה יוקרתית עם תשתיות, לרבות מבני ציבור ושטחים ירוקים, שיתנו מענה לכל החוסרים שקיימים כיום בשכונה זו, כולל כביש עוקף נתניה, שיחבר את צפון העיר למחלף חבצלת, ויקל את העומס התחבורתי הקיים במקום.

תושבי עין התכלת צריכים לברך על התוכנית, המלווה גם בידי יועצי תנועה, שתיתן כאמור מענה לשטחי מסחר שחסרים היום בשכונה, מבני ציבור חדשים, מבני חינוך וריאות ירוקות, שכולם יחד ישדרגו בצורה דרמטית את האזור כולו.

החשש של התושבים מהעומס התחבורתי אין לו בסיס, שכן מחלף איינשטיין נותן פתרון לכל תושבי העיר והצפון בפרט, ועוקף חבצלת ייתן מענה בעיר לתושבי עין התכלת והשכונה החדשה, ויקל את התנועה בכבישים".

בנוגע להתנהלות הפקחים, נמסר: "פקחי העירייה פועלים על פי חוקי העזר העירוניים. השלטים הונחו במרחב הציבורי, ולכן הפעולה אסורה. התושב קיבל התראה טרם רישום הדוח, דבר שאינו מחויב בחוק ובוצע לפנים משורת הדין, כדי לתת אפשרות לפעול לתיקון הטעות".