בתי הספר העל-יסודיים של "הבית של תמר" ממוקמים בשפיים ובמשמר השרון, ומיועדים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. בבתי הספר של הרשת לומדים גם תלמידים מנתניה, והם מגיעים למקום בהסעות. אף שמדובר בילדים גילאי חטיבה ותיכון, שמתפקדים באופן עצמאי לחלוטין, בשבוע שעבר קיבלו ההורים הודעה מהעירייה, שעל-פיה, מעתה עליהם להמתין לילדיהם היורדים מההסעה בשעות הצהריים.

ההורים כעסו מאוד על ההחלטה. לטענתם, זוהי הוראה לא סבירה, מכיוון שאין מדובר בילדים שצריכים ליווי צמוד. עוד טענו ההורים, כי בשעות הצהריים הם נמצאים בעבודה, ואינם יכולים לחכות לילדיהם בתחנה כשהם חוזרים מבית הספר. כשההורים פנו לעירייה, נמסר להם, לטענתם, שאם לא יקיימו את ההנחיה, לא יורשו ילדיהם לנסוע עוד בהסעות.

"הבית של תמר". "אלה ילדים נורמטיביים שלאחר סיום לימודיהם משרתים בצה"ל" | צילום: אלבום פרטי

"הבן שלי בכיתה י"ב היום, והוא לומד ב'בית של תמר' מאז שהיה בכיתה ז'. בכל השנים האלה הוא ירד מההסעה לבד, כמובן". אומרת אסתי אלינה-טרנאור, תושבת נתניה, שבנה לומד בבית הספר. "הילד שלי הוא תלמיד מצטיין, שבכל שנות בגרותו נסע בצורה עצמאית בתחבורה ציבורית, והוא מתפקד באופן רגיל לגמרי. לילדים האלה אין מגבלה פיזית או רגשית, ואני לא מבינה את פשר ההחלטה הזאת. זה לא הגיוני שהורים יצטרכו לצאת מהעבודה כדי לחכות לילד בוגר ומתפקד בתחנה".

אלינה-טרנאור מספרת, כי שלחה מכתב לעיריית נתניה, שבו ציינה כי היא מאשרת לבנה לרדת לבד מההסעה. לדבריה, נמסר לה בתגובה שהאישור שלה אינו תקף. "איך הם לא מכירים בזכות שלי כאם לאפשר לו לרדת מההסעה בלי ליווי? הם אומרים שזאת הוראה ממשרד החינוך שהייתה כל השנים, אז שאלתי: איך זה ייתכן? האם זה אומר שהעירייה הייתה רשלנית לאורך כל השנים שבהן לא קיימה את ההוראה?".

עוד טוענת אלינה, כי ממחלקת ההיסעים בעיריית נתניה נמסר להורים, כי אם לא יחכה מבוגר בתחנות שבהן יורדים ילדיהם, תיקח אותם ההסעה לבניין מינהל החינוך, שנמצא ברחוב טשרניחובסקי בעיר, והם יצטרכו לאסוף אותם משם. "אמרתי להם, שאם מישהו ימנע מהילד שלי לרדת בתחנה, אני אפנה למשטרה", אומרת אלינה.

"כל הילדים ב'בית של תמר' הם ילדים נורמטיביים, שלאחר סיום לימודיהם משרתים בצה"ל ומשתלבים בשוק העבודה", אומרת שרון אשכנזי-שטלריד, שבנה לומד בכיתה ז'. "הבן שלי נפגש עם חברים אחר הצהריים לבד, בלי ליווי מבוגר, כי הוא בתפקוד מלא. אי אפשר לכלול את הפרעות הקשב ולקויות הלמידה באותה הקשת עם מגבלות אחרות, שמונעות מילדים להיות עצמאיים".

מהיום שבו הועברה ההנחיה החדשה, הורים רבים אינם שולחים את ילדיהם לבית הספר. "בשכבה של הבן שלי, כל התלמידים שגרים בנתניה לא מגיעים ללימודים. מדובר ב-16 מתוך 23 ילדים", אומרת אשכנזי-שטלריד.

מעיריית נתניה נמסר: "מחלקת ההיסעים העירונית פועלת בנושא על פי הנחיות ועדת ההסעות המרכזית במשרד החינוך, המחייבות נוכחות של הורה או מבוגר מטעמו בבוקר, עם עלייתו של התלמיד להסעה וקליטתו בחזור מהמוסד הלימודי. מדובר בהנחיות המחייבות כיום את כל הרשויות המקומיות. הורה המבקש לוותר על הליווי, מחויב לפנות לפיקוח על החינוך המיוחד, ולהצטייד באישור המתאים, מהמפקחת על החינוך המיוחד".

ממשרד החינוך נמסר: "בהתאם למסמך שפירסם אגף ההסעות במשרד החינוך בפברואר והופץ לכלל הרשויות בארץ, תלמיד עם מוגבלות הזכאי על פי חוק בהוצאות ליווי, חלה חובה כי מבוגר ילווה אותו לביתו בתום יום הלימודים. הנחיה זו מגובה על ידי הגורמים הפדגוגיים והמשפטיים במשרד החינוך".