כבר יותר משישה שבועות חלפו מאז נשרפה חנות "איקאה" בנתניה. בכירי החנות לא התמהמהו ובעוד והעשן הכבד עטף את החנות באותו בוקר שבת, החלו להתפזר גם הבטחות מנהלי החנות על דאגה ל-400 העובדים אשר נותרו ללא מקור פרנסה.

בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק שלנו

ההבטחה הייתה ברורה: עובדי החנות לא יפוטרו. אבל מסתבר שב"איקאה" הבטחות לחוד ומציאות לחוד: בשבוע שעבר התבשרו 200 מעובדי החנות, כי הם אינם עוד עובדי "איקאה" ועליהם להתחיל לחפש עבודה חדשה.

"הבטחות לחוד"
ההודעה, אשר התקבלה דרך שיחות שימוע שערכה החברה עם מחלקות החנות השונות, התקבלה בתדהמה ובהלם גדול. גורמים בעירייה מספרים כי ב"איקאה" אף הגדילו לעשות, וכאשר העירייה יצאה לאחר השריפה בפרסומים על יריד תעסוקה שהיא יוזמת עבור עובדי החנות, התקשרו אליהם מענקית הריהוט בכעס ודרשו כי יבטלו את היריד לאלתר, זאת מכיוון שלטענתם הם ידאגו לעובדיהם.

הרגשת הביטחון שהטמיעה "איקאה" בעובדיה, לפיה הם ידאגו להם למרות שהחנות נשרפה, היא שגרמה לאכזבה הגדולה בקרב העובדים שנותרו ללא מקור פרנסה.

גיא גוס, תושב העיר בן 23, עבד בחנות כשנתיים וחצי כנציג מכירות וחונך של עובדים חדשים, זאת עד שקיבל בשבוע שעבר את ההודעה על סיום עבודתו. "אהבתי את סגנון העבודה המיוחד ב'איקאה', והמקום הפך להיות מעין בית שני עבורי", הוא מספר.

"במהלך החודש האחרון התחילו דיבורים בין העובדים על שיחות שנערכו לגבי המשך העסקה של חלק מהעובדים, בין אם בתפקיד שלהם או בתפקידים אחרים בחנות. עד היום אף אחד מאיתנו לא הצליח להבין מה השיקולים לגבי בחירת העובדים שימשיכו ובאיזה תפקיד", הוא מוסיף.

חוסר הוודאות בו מצא את עצמו גוס, הסתיים ביום חמישי שעבר לאחר שקיבל שיחת טלפון ממנהלו האישי ב"איקאה".

"זומנתי לשיחת שימוע כמה ימים לאחר מכן, ומנהלת משאבי אנוש אמרה לי שניסו למצוא תפקידים לכמה שיותר עובדים, אבל עבור חלקם לא נמצא תפקיד, ובמהלך השבוע נקבל הודעה לגבי המשך העסקתנו. המנהלים הבכירים ניסו להרגיע אותנו ואמרו שאין קשר בין פיטורין ליכולות שלנו. לא התפלאתי על ההחלטה לפטר חלק מהעובדים, אבל הכעיס אותי שהמון עובדים ותיקים, ביניהם אנשי משפחה, עובדים מצטיינים וסתם עובדים טובים וחרוצים, פוטרו".

"הוליכו אותנו שולל"
"אני כועסת שהחליטו לפטר כל-כך הרבה עובדים", מספרת מ', אשר עבדה בחנות בשנה האחרונה כנציגת מכירות.

"אם היו מודיעים לנו מראש שאנחנו עתידים להיות מפוטרים, היינו יכולים להיערך בהקדם, אבל בחודש וחצי האחרונים בהנהלה נתנו לנו תחושה שהכל בסדר ושאף אחד לא יפוטר. הם עשו הכל על מנת שנהיה רגועים, ועכשיו אנחנו מגלים אחד אחרי השני שאנחנו צריכים לחפש עבודה חדשה, וזה פשוט לא הוגן מצידם שלא אמרו לנו את זה לפני כן. אני מאמינה שזו לא החלטה שהתקבלה ברגע, אז למה ההתנהלות הזו?".

ג', שעבדה בחנות בשנתיים האחרונות, סבורה שהנהלת "איקאה" בחרה להמשיך להעסיק עובדים בכירים. "נשארו בעיקר מנהלי מחלקות ואחמ"שים. הטענות של המנהלים שהם בודקים כל מקרה לגופו הן שטויות. זה יוצר תרעומת והתמרמרות בקרב העובדים המפוטרים שמרגישים שלא מגיע להם יחס שכזה".

לאחר השריפה הגדולה נ' (30) מנתניה היה עצוב, העבודה ב"איקאה" היתה נוחה עבורו בשל הקירבה הביתה והטיפול במשפחתו, נ' קיווה שלא יפוטר. כעת, מספר ימים לאחר שקיבל את ההודעה על פיטוריו התחלפה התקווה בכעס רב. "זה פשוט לא נתפס", הוא אומר.

"לא האמנתי שגם אותי יפטרו, נתתי לחנות כל כך הרבה והרגשתי שהיא חלק ממני ופתאום החליטו לוותר עליי, הייתי בטוח שימצאו לי מקום בסניף השני אך לצערי התבדיתי". גם נ' כמו עובדי "איקאה" רבים הגיע בשבוע שעבר אל משרדי החברה לשיחת שימוע מחלקתית, אשר בסופה התבשר כי לא ימשיך בעבודתו.

"היה לנו ברור למה אנחנו מגיעים, ובכל זאת ברגע שעמדו מולנו וסיפרו לנו שאנחנו מפוטרים, הרגשתי צביטה חזקה בלב, כולם מסביבי היו בשוק ומאוכזבים מההודעה ומהעובדה שהחנות לא קיימה את ההבטחות שנתנה במשך שבועות, חזרתי הביתה וסיפרתי לאשתי שפוטרתי, זאת מכה מאוד קשה עבורנו וחבל שלא נתנו לנו אפשרות להיערך לזה לפני כן".

מהנהלת "איקאה" נמסר: "בכנס העובדים שקיימה החברה ב-16.2, הודיעה הנהלת 'איקאה' כי בנוסף למשכורת פברואר, גם משכורת מארס תשולם במלואה. יחד עם זאת, הנהלת 'איקאה' הבהירה, כי נכון לאותו יום החברה טרם סיימה את תוכניות ההיערכות שלה להקמת חנות החדשה ואין לה תשובות סופיות לגבי העובדים והמשך העסקתם לאחר חודש מארס.

"ההנהלה הבטיחה, שאף עובד לא ייוותר ללא עבודה וכי היא תדאג לכל עובד. ואמנם לכל עובד תינתן אלטרנטיבה: החברה תמשיך להעסיק חלק נכבד מעובדי חנות נתניה על-ידי שילובם בחנות ראשון לציון, במטה החברה ובצוות ההקמה של