עובדי חברת ההסעות 'א.נ. נתניה' התארגנו והקימו ועד פעולה שייצג אותם ביחד עם ההסתדרות במרחב נתניה מול הנהלת החברה. לדברי חברי הוועד, מדובר בהתאגדות העובדים הראשונה בחברת הסעות פרטית, אשר מגיעה בעקבות תקדימים משפטיים כמו תקדים 'פלאפון' (ינואר 2013), אשר קבע כי למעסיק פרטי אין אפשרות לסכל התארגנות עובדים.

עוד ב-mynet:
כרבע מסך כל ההרוגים בכביש נהרגו בתאונות שבהן הייתה מעורבת משאית
תובעת את סלקום: "פיטרו אותי כי נכנסתי להיריון"
בואו להצטרף לעמוד "ידיעות נתניה" בפייסבוק

ועד הפעולה של החברה הוקם בחודש מאי השנה, ומטרתו היא לשפר את תנאי השכר של העובדים. כל נהגי החברה, אשר מסיעים תלמידים, חיילים, עובדי משרד הביטחון ועוד, מרוויחים שכר מינימום, 4,300 שקלים ל-186 שעות עבודה (כ-23 שקלים לשעה). חברת 'א. נ. נתניה', המנוהלת על ידי אשר קליימן, היא אחת מהחברות הוותיקות ביותר בענף באזור השרון ומעסיקה כ-55 נהגים. לטענת הנהגים, אשר רובם נהגים ותיקים, ההתארגנות נובעת מצורך לנהל מו"מ קיבוצי מול ההנהלה ולא לעמוד מולה כיחידים.

"אנחנו עובדים בשכר מינימום. אדם שמסיע 50 ילדים אמור להיות מקצועי, אבל מי שלא מסוגל לגמור את החודש, מתקשה לתת שירות כמו שצריך לנוסעים שלו. על זה אנחנו נלחמים, וזאת הולכת להיות מלחמה מאוד רצינית", אומר יורם שטיינר, חבר ועד הפעולה ב'א.נ נתניה'.



צביקה ויזנפלד הוא יוזם ההתארגנות ויו"ר ועד הפעולה. נוסף לכך, הוא חבר ועד איגוד האוטובוסים והמיניבוסים בישראל, שכפוף להסתדרות ומלווה על ידי אבי אדרי, יו"ר ענף התחבורה בהסתדרות. ויזנפלד מסביר מה הייתה העילה להתארגנות המקומית: "בחופשת פסח לא הייתה עבודה, אבל היינו צריכים להיות ב'סטנד-ביי', ובעצם לא יכולנו לתכנן תוכניות. במשכורת הבאה גילינו שהורידו לנו חמישה ימי חופש על הימים שבהם לא עבדנו. הנהגים התחילו להתמרמר.

נכנסתי למשרד של המנכ"ל, קליימן, ואמרתי לו שבכוונתי להקים ועד. התחלתי לאסוף חתימות של נהגים, ובתוך זמן קצר 41 נהגים מתוך 55 חתמו על הצטרפות להסתדרות. החוק קובע שצריך לפחות שליש מהעובדים כדי ליצור התארגנות".

מה הייתה תגובת הבעלים?
ויזנפלד: "מתנהל כרגע מו"מ בין הוועד הארצי של נהגי האוטובוסים בישראל לבין בעלי חברות ההסעות באמצעות עו"ד תמר גולן, שמייצגת את המעסיקים. קליימן שלח מכתב וכתב שהוא מחכה למו"מ הארצי, וזה יחייב גם אותו. לדעתי, הוא מנסה למשוך זמן. הוא צריך להבין שאנחנו רציניים ויש לנו כוח. הוא יהיה חייב לשבת איתנו בסופו של דבר".

בנוגע להסכם שמתנהל בין הוועד הארצי למעסיקים, אומר ויזנפלד כי הוא לא מרוצה מהסדר המוצע (26 שקלים לשעה), וכי הוא מתכוון להשעות אותו באופן חד צדדי, גם מכיוון שזה משמש, לדבריו, תירוץ לאי ההידברות איתם. "בחברות הציבוריות מקבלים הרבה יותר מהחברות הפרטיות, שבכולם מקבלים הנהגים שכר מינימום", אומר ויזנפלד. "במטרופולין לדוגמה, מקבלים 32.80 לשעה".

מה אתם מבקשים להשיג?
ויזנפלד: "אנחנו מבקשים תנאים סבירים, לא רוצים לקפוץ למשכורות גדולות. היום כדי להגיע למשכורת של 6,500 שקל, נהגים עובדים 15-17 שעות ביום, למרות שזה מתיש אותנו. כדי להביא פרנסה אנחנו עובדים שעות רבות ולוקחים בכך סיכון בשל העייפות. נהגים, השבוע, עבדו גם 20 שעות ביום".

משה סמיה יו"ר ההסתדרות במרחב נתניה, אמר: "אנו פונים להנהלת החברה ולאשר קליימן, מנהל החברה, להיפגש עימנו בדחיפות על מנת לנהל מו"מ קיבוצי
ומקווים מאוד שבעקבותינו, עובדי חברות נוספות יתארגנו. נפעל לסייע לכל מי שיפנה אלינו".

לילך רפי, מזכירת איגוד מקצועי במרחב נתניה, הבהירה, כי "תנאי העבודה של הנהגים בתחום ההיסעים, לא מוסדרים בהסכם קיבוצי כללי, ולכן רוב הנהגים בענף מועסקים בתעריפי שכר מינימום. כדי להתקיים בכבוד, הם נאלצים לעבוד שעות נוספות ולעתים במשך שבעה ימים בשבוע. אנו קוראים להנהלת החברה להיענות לפנייתנו ולהיכנס עימנו למו"מ קיבוצי מיידי".

אשר קליימן, בעלים ומנכ"ל 'א.נ נתניה', אמר בתגובה: "אני יודע שהייתה התאגדות, היו אצלי נציגי ההסתדרות, השאירו חומר כתוב, וקיבלו ממני תגובה כתובה לפיה כשיבשיל ההסכם ברמה הארצית, גם הנהגים שלי ייהנו ממנו. לא קיבלתי מהם תשובה בחזרה".