בין אגם (שלולית) החורף ושמורת האירוסים בנתניה הוצב לאחרונה גשר השמורות. הגשר אמור לשמש את הולכי הרגל ורוכבי האופניים ולחבר בין שתי שמורות הטבע באופן בטיחותי.
גשר הפלדה עשוי במבוק סינטטי, אורכו 90 מטר, רוחבו 8 מטרים ומשקלו 300 טונות. עלות הפרויקט עמדת על כעשרים מיליון שקלים.

שנה שלמה ארכה בנייתו של הגשר (צילום: ינון כלפון)




הגשר תוכנן על ידי צ. מוססקו, אדריכל ומתכנן ערים, ועל פי התכנון אמור לשדר תנועה מתמדת, להולך עליו וגם לנהג שעובר בתנועה מתחתיו. נראה כי בעלי החיים המאכלסים את שמורת הטבע היוו השראה לא מעטה בעיצוב הגשר, בבנייתו נעשה שימוש במערכת המורכבת מעמוד שידרה, חוליות וצלעות השזורות לאורכו, המשווים דימוי לבעלי חיים יבשתיים ויצורים ימיים כמגוון החי באגם החורף.

בין אגם (שלולית) החורף ושמורת האירוסים בנתניה הוצב לאחרונה גשר השמורות (צילום: ינון כלפון)




שנה שלמה ארכה בנייתו של הגשר, בזמן הזה ינון כלפון, בן 27, צלם ואומן תושב נתניה היה מרותק לתהליך ותיעד את שלבי בניית הגשר משלב הנחת היסודות ועד הקמתו.
"אני עוקב אחרי בניית הגשר למעלה משנה. הגשר שלעתים מרגיש כמו נטע זר בין שתי שמורות הטבע בינהן הוא אמור לחבר היווה עבורי עוגן צילומי", אומר כלפון, סטודנט במחלקה לצילום ומדיה המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, "מצאתי עצמי שב אליו, ובחנתי דרכו את ההשתנות של נוף הילדות שלי. כילד גדלתי בגבעת האירוסים ושוטטתי בחולות של שמורת האירוסים ושלולית החורף, אז לא היה בהם זכר לאף בניין."

ינון כלפון, צלם ואומן תושב נתניה היה מרותק לתהליך ותיעד את שלבי בניית הגשר משלב הנחת היסודות ועד הקמתו (צילום: ינון כלפון)



מאז הוקמה שכונת עיר ימים וגבעות החול כמו גם האופק התמלאו בניינים. כלפון אומר שתושבי האזור חלוקי דעות באשר ליופיו של הגשר ומיקומו בנוף, "הגשר הוא פיזי, אך הוא גם גשר רגשי בין עבר והווה. הגשר הזה מעורר מחלוקת רבה. רוב האנשים לא אוהבים אותו, לתפישתם הוא זר ותלוש מן הנוף. אבל אני שואל, האם הוא באמת תלוש מן הנוף? או שזה אנחנו שעוד מתגעגעים למה שהיה כאן פעם?"

הגשר דרך עיניו של ינון כלפון (צילום: ינון כלפון)