"הילדים מקבלים אותי בצורה טבעית, אנחנו לומדים להכיר זה את זה ואני מרגיש חלק מבית הספר". כך אומר השבוע רפאל מור, 38. מור הוא נגן פסנתר מוכשר, שהתחיל לעבוד בבית הספר הרא"ל בכפר הרא"ה כבר בשנה שעברה. "בשבילי ללמד מוזיקה זאת חוויה מאתגרת וכיף גדול", הוא מספר.

"לכל מורה יש חולשה מסוימת, ואני עיוור. זה הנימוק הטוב ביותר לכך, ששילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות תעסוקה צריך להיות טריוויאלי, ושאנשים כאלה הם חלק מהחברה. צריך שהמדינה תשקיע בזה משאבים עכשיו, כדי שעם הזמן כבר לא יצטרכו לעשות את זה, כי יקבלו אנשים עם מוגבלות לעבודה, פשוט בזכות הכישורים שלהם".

מור (שני משמאל). "בשבילי ללמד מוזיקה זאת חוויה מאתגרת" | צילום: יח"צ

קרן הולנר, מנהלת הרא"ל, מספרת על מור: "תרומתו הגדולה של רפאל לחוויית הלמידה נובעת ממקצועיותו ומכישוריו בתחום המוזיקה, ומגישתו הנהדרת לילדים. יש ערך מוסף חשוב במפגש הבלתי-אמצעי של התלמידים, של הצוות ושלי, עם דמות שלא בהכרח כולנו פוגשים במרחב היום-יומי".

בית הספר הרא"ל זכה לאות ההוקרה במסגרת התוכנית הייחודית "מורים ללא גבולות", למען שילובם המיטבי של מורים עם מוגבלויות. באירוע שנערך ב-19 במרץ, במכון מופת שבמכללת לווינסקי, משרד החינוך הכיר תודה למנהלים, למורים ולתלמידי מערכת החינוך, הפועלים לאורך השנה לקידום זכותם של אנשים עם מוגבלויות להשתלב באופן מלא בחברה ובשוק העבודה.

מנהלת הרא"ל, קרן הולנר: "יש ערך מוסף חשוב במפגש הבלתי-אמצעי של התלמידים, של הצוות ושלי, עם דמות שלא בהכרח כולנו פוגשים במרחב היום-יומי"

התוכנית "מורים ללא גבולות" של משרד החינוך פועלת כבר חמש שנים, ובמסגרתה משולבים יותר מ-70 מורים מצטיינים בבתי הספר ברחבי הארץ, במקצועות: מתמטיקה, מדעים, חינוך גופני, מוזיקה, תיאטרון, ייעוץ חינוכי, חינוך מיוחד, ועוד. כחלק מהתוכנית, מעניק המשרד לבית הספר תוספת שעות, בתהליך מדורג: בשנתיים הראשונות מעניק המשרד לבית הספר עשר שעות תוספתיות חודשיות, בסכום כולל של ארבעה מיליון שקל בשנה.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מערכת החינוך מגדילה את מרחב האפשרויות שלה, מסלקת סטריאוטיפים ומקדמת את ההבנה, כי אנשים עם מוגבלות הם שותפים מלאים בחברה הישראלית, ונכון לשלבם בחזית ההוראה".