איך אמורים לעבור כאן? צילום: אור ירוק

בשנים האחרונות עולות תלונות רבות מצדם של הולכי הרגל על כך, שהליכה על המדרכה הפכה להיות פעולה מסכנת חיים. המדרכות, כך אומרים התושבים, הפכו להיות מסלול נסיעה נוסף עבור אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ממנועים ודומיהם, ויחד עם המכוניות החונות, הפחים שאינם במקומם, הגזם שנערם והעמודים החוסמים כבר לא נשאר מקום להולכי הרגל. 

בכדי להוביל לצמצום התופעה, יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT לבדוק את מצב המדרכות ברחבי הארץ. הבדיקה נעשתה בקרוב ל-400 רחובות שנמצאים ב-140 רשויות שונות, במטרה להתריע בפני הרשויות המקומיות על מקומות בהם קיימים ליקויים וסכנה להולכי הרגל.

רחוב בארי - נתניה (צילום: אור ירוק)

הפרמטרים המרכזיים שנבדקו:

תקינות רוחב המדרכה: על המדרכה להיות ברוחב 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה.

הימצאות חסמים: האם ישנם חסמים ומפגעים המפריעים להולכי הרגל. בין החסמים שנבדקו: פחי זבל החוסמים את המדרכות, מכוניות חונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע הדרך ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.

רחוב חיים לבנון - נתניה (צילום: אור ירוק)

בין היישובים בהם נעשתה הבדיקה גם נתניה, נבדקו שישה רחובות ובהם נעשו 18 מדידות, רק שלוש מתוכן עמדו בתקן. נמצא כי ב- 83% מן המדידות נמצאו מדרכות שאינן עומדות בתקן.

נמצאו לא מעט חסמים על המדרכות, כגון: עמודי תאורה ומיחזוריות.

הרחובות שנבדקו בנתניה:

1. רחוב בארי

2. רחוב גורדון

3. רחוב משה שפירא

4. רחוב בר אילן

5. רחוב מוהליבר

6. רחוב חיים לבנון

רחוב משה שפירא - נתניה (צילום: אור ירוק)

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המדרכות נועדו להיות המקום המוגן של הולכי הרגל בו הם יכולים לצעוד תוך תחושת בטיחות מפני סכנות הכביש. המצב בו המדרכות עמוסות חסמים מייצר סיכון חמור למשתמשי הדרך ולא ייתכן שהולכי הרגל, בהם קשישים, ילדים ובעלי מוגבלויות נאלצים לרדת אל הכביש. ראשי הערים והרשויות המקומיות חייבים לוודא כי המדרכות ממשיכות להיות אזור בטוח להולכי הרגל ולוודא כי הן רחבות מספיק וחפות ממכשולים. הקפדה על תקינות המדרכות יכולה להציל חיים ויש לטפל במפגעים לפני שהולך הרגל הבא יפגע".

רחוב בארי - נתניה (צילום: אור ירוק)