שתי קבוצות בני נוער, חניכי עמותת יוניסטרים ממרכז היזמות הפועל באקדמית נתניה בתמיכת סיטי גלנקור, הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס והUSAID, אחראים לגאווה מקומית גדולה. זאת לאחר שקבוצה הפועלת בשנה השנייה של התכנית פיתחה מוצר חדשני בתחום האופנה.

EZWEAR הינו ליין בגדים המותאמים לילדים עם צרכים מיוחדים המקלים על תהליך ההלבשה. הבגדים מעוצבים בצורה חדשנית ואופנתית ועומדת מאחוריהם חשיבה רבה על קהל היעד.

מקום שני, שנה ב' נתניה | צילום: דפנה גזית

בני הנוער יצרו שיתופי פעולה רבים, בניהם עם מעצבים מקצועיים ממכללת שנקר, פיזיותרפיסטים ומרפאות בעיסוק. וקבוצה הפועלת בשנה השלישית של התכנית פיתחה מוצר בשם S.O.S , כיסוי חד פעמי למושב האסלה המיועד לשירותים ציבוריים. הכיסוי מעוצב בצורה אלגנטית, ידידותית לסביבה ונוחה לשימוש. בנוסף, יצרו בני הנוער שיתוף פעולה עם חברת ד"ר פישר שייצרה להם את 1000 החתיכות הראשונות.

הפיתוח המרשים של בני הנוער זיכה אותם במקומות מכובדים: הקבוצה אשר פיתחה את ליין הבגדים לילדים עם מוגבלויות זכתה במקום השני לשנה השנייה בתכנית יוניסטרים, והקבוצה אשר פיתחה את הכיסוי החד פעמי למושב האסלה זכתה במקום השלישי של השנה השלישית בתחרות "יזם השנה 2018" ע"ש טד ז"ל והדי אורדן ומשפחתם.

התחרות נערכה ביום רביעי האחרון בהיכל התרבות בת"א, בנוכחות אלפי מבקרים בהם מאות אנשי עסקים מהארץ ומהעולם, נציגי ממשלה, אנשי תקשורת, דיפלומטים ושגרירים, אשר התרשמו מחברות הסטארט אפ של בני הנוער.

איך היית חווית תחרות יזם השנה והתגובות שהצעירים קיבלו? סוף קרטיס, אחד מהנערים בפרוייקט מספר: "ברביעי נערכה בהיכל התרבות בתל אביב תחרות יזם השנה 2018 של יוניסטרים. תחרות אדירה שמחולקת לקטגוריות ומוצגים בה כל המיזמים שבני הנוער יזמו וקידמו מתחילת דרכם בתוכנית.

כל המיזמים נשפטים על ידי שופטים מהטופ במשק העסקי ישראלי, בנוסף הגיעו לתחרות לתמוך בנו, בתור נציגי נתניה, אלי דלל סגן ראש העיר נתניה שאגלה שאמר לי: "אני אישית מאמץ אותך" במהלך שיחה איתו ובזכות יוני ג'ורנו שרץ למועצת העיר נתניה פגשתי את שר הכלכלה.

מקום שלישי, שנה ג' נתניה | צילום: דפנה גזית

"דונלד טראמפ אמר לפני הבחירות- 'אני לחלוטין אקבל את תוצאות הבחירות! אם אני אזכה'. אז אני יכול להגיד שאישית אני מקבל את תוצאות השיפוט. מתוך כ-20 מיזמים שמתחרים בנו, יחד עם הקבוצה המדהימה שלנו זכינו בקטגורית השנה השניה בתוכנית במקום השני". 

מה היה חלקך במיזם?

"במסגרת התוכנית אני שותף ובעל מניות בחברה ואחראי תזרים המזומנים שלה. אני מעורב בקבלת ההחלטות, פיתוח המוצר, השיווק ובעיקר בכל התחום הכלכלי שלה. אני מאמין שכאחד ששואף להיות איש עסקים מצליח יוניסטרים מעניקה לי כלים מדהימים כמו: ידע, קשרים וניסיון כבר בגיל 17 שאני בטוח שיקצרו לי משמעותית את הדרך להצלחה כלכלית בעולם העסקים בכלל ובתחום היזמות העסקית בפרט".

רונן לוי, שהתנדב בעמותה ביחד עם הילדים ועזר לפתח את המוצר, מספר: "הגעתי לסניף של "יוניסטרים בנתניה" ופגשתי חבורת בני נוער מופלאה שהמיזם שלה היה רצון לפתח בגדים לילדים עם מוגבלויות פיזיות. הם הראו לי בידיים רועדות ועיניים נוצצות חולצות מן הקיים שהם הוסיפו להם רוכסנים, וסקוצ'ים במקומות שיאפשרו לילדים כאלה להתלבש ביתר קלות.

"הם קראו למיזם EZWear רק בשביל לחדד את הסוגיה. ילד עם מגבלה מוטורית יכול ללבוש חולצה במשך רבע שעה. דמיינו את תמונת הבוקר, כשכולם ממהרים לעבודה ולבית הספר. משהו בענין של "להתלבש" הופך להיות חוויה מאוסה לכולם.

"אני נתתי לפרויקט הזה שם פרטי משלי: פרויקט 'בוקר טוב אמיתי' ודמיינתי איך היילדים חווים חוויה כיפית וקלה של התלבשות .במפגש שלי עם בני הנוער בסניף נתניה בהנהגתו של שאולי, נער שחרחר עם מוטיבציה של 'בוא נשנה את העולם'.

בני הנוער מנתניה |צילום: דפנה גזית

"שמנו לנו 2 מטרות בפיתוח של המוצר: פתרונות טכניים שיאפשרו לילדים עם מוגבלויות התלבשות קלה ונעימה. הרעיון היה לנסות "לפרוס" את הבגדים כמה שיותר ובהתלבשות לקיים מעבר מדו מימד לתלת מימד של בגד. המטרה השניה הייתה לעצב בגדים יפים, אמיתיים, וקוליים שכל ילד יאהב וירצה ללבוש. נעזרנו במעצבות ופזויתרפיסטים, הרבה אנשים טובים התנדבו עד למוצא המוגמר והיפה שאנחנו גאים בו".

עוד זכו בני הנוער מנתניה במקום הראשון בקטגוריית ה"אימפקט החברתי". בני הנוער פיתחו מיזם משותף עם מרכז היזמות של העמותה בג'וליס. המיזם שפיתחו נקרא Embracelet  הוא צמיד ובו אייקונים עם צרכים בסיסיים, המיועד לילדים בעלי לקויות דיבור, שיוכלו להיעזר בו למטרת תקשורת.

האירוע נערך במעמד שר הכלכלה אלי כהן, מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון, מייסד ויו"ר יוניסטרים היזם ואיש העסקים רוני צארום. התחרות נערכת בחסות: בנק הפועלים, הבנק הבינלאומי, קרן קלארידג, נובל אנרג'י, מילקי שטראוס,  החטיבה העסקית בנספרסו, אדידס, לאומי פרטנרס, דיסקונט חיתום, AIG ועוד.

התחרות הינה אירוע השיא של העמותה החותם את סופה של שנת הפעילות. במסגרת האירוע, הוצגו למעלה מ-80 סטארט אפים שפותחו ע"י 2,000 בני הנוער המשתתפים בתכנית יוניסטרים, מ-60 יישובים ברחבי הארץ, מכל קשת המגזרים בישראל: יהודים נוצרים ומוסלמים, חילונים ודתיים, בדואים ודרוזים הפועלים יחדיו לאורך כל השנה והתמודדו על פרס הסטארט אפ העסקי המצטיין ופרס האימפקט החברתי – על היוזמות אשר הובילו למען הקהילה. חבר שופטים הכולל את בכירי הקהילה העסקית בחן את חברות הסטארט אפ של בני הנוער ואת היוזמות החברתיות ובחר את היזם העסקי והחברתי של השנה.

בת שבע משה, מנכ"לית יוניסטרים: "כל מי שנמצא כאן בערב התחרות מייצג את תמצית הטוב של החברה הישראלית. המונח הזה "יוניסטרים" על שלל חלקיו: החניכים המופלאים שלנו שעובדים ללא לאות, כדי לבנות לעצמם ולקהילה שלהם עתיד טוב יותר. בוגרי יוניסטרים הנהדרים שמוכיחים, כבר עכשיו, שהם הפכו למנהיגים שמייצגים את החזון של הארגון והקהילה העסקית שבוחרים שנה אחרי שנה, לקחת חלק בפעילות, לנסוע לכל חלקי הארץ, להעביר סדנאות לבני נוער, להיות מנטורים ולתת עצה- אתם זאת מדינת ישראל האמיתית. המילה הזאת יוניסטרים מסמלת עבורי רוחב לב, סובלנות ואמונה באחר. כל מי שהגיע לתחרות, יכל לשבת בבית ולהתלונן. אבל כל מי שיושב כאן עכשיו, בחר לפעול אחרת. בחר לא לדבר אלא לעשות, לקחת אחריות, להשקיע, לייצר שינוי, להנהיג ולהוביל אותנו לעתיד של צמיחה כלכלית וחברתית. כל מי שיושב כאן, בחר להיות כל מה שהארגון הזה מסמל, בחר להיות יוניסטרים".